Liste af temperaturdata gennem den igangværende mellemistid. Samlingen vil nu og da blive opdateret. Udbuddet af forskningsresultater på dette felt er stort og vi vægter hvad vi finder mest relevant som følger:
Grundet det store udbud af resultater giver det mening at prioritere de nyeste arbejder først. Således har vi flest resultater med fra årene 2016-2018 i denne opgørelse.
Vi foretrækker resultater der til en vis grad gør det muligt at sammenligne nutidens temperaturer med fortidens
Vi foretrækker resultater der ikke er splejsning af flere forskellige data typer, men helst én fortløbende dataserie. En udbredt fejl i klimavidenskaben er at man sammensætter f.eks. træringe-data med målte temperaturer for de seneste år. Ofte endda til trods for at trædata faktisk findes for de senere år. Variationer i temperaturdata fra trædata kan være mindre end de faktiske temperaturvariationer. Derfor kan det give en kunstig “unik” variation i data idet man går fra trædata over i målte temperaturer med mere variation.
Vi er lidt forsigtige med at bruge multi-proxier af vidt forskellige datatyper. Forskellige datatyper kan peake med forskellig timing og sammenblandingen kan derfor give udtryk af for lidt variation.
Vi foretrækker ikke dataset hvor nogle år er udjævnet med 40-50 års gennemsnit mens nyere år kun er udjævnet med 5 års gennemsnit. Igen, dette giver kunstigt indtryk af mere “unik” variation i de seneste år.
Vi foretrækker data hvor de seneste år ikke er baseret på relativt få dataset som grundlag.
Vi foretrækker ikke dataset med kendte større kontroverser.
Vi har ikke mulighed for at gennemgå alle dataset i detaljer.
Hvorfor er der forskel på den måde forskellige data typer varierer på?
Som et lille tænkt eksempel kan vi se på en situation hvor vi har et køligt område med en moderat mængde træer. Tiderne skifter, det bliver varmere og træerne vokser bedre, træringene bliver større. Varmen detekteres rigtig fint i træringene. 30 år senere med endnu større varme og bedre levehvilkår, så har flere træer formået at skydde op, overleve og vokse sig store. Tætheden af træer bliver større. Således kan vores gamle træ nu stå mere i skygge eller være i større konkurence med de andre træer om vand og næringsstoffer. Således er væksthastigheden stagneret for det enkelte træ vi måler træringe på – trods mere varme. Træringe kan ikke længere illustrere temperturstigningen.
“Divergensproblemet” – at træringedata ofte ikke viser opvarmningen efter ca 1960 – giver naturligvis den bekymring at trædata heller ikke gengiver temeperaturstigninger i fortiden . Bekymringen er, at trædata over længere perioder giver for flade temperaturgrafer: En overgang fra temperaturer baseret på trædata til målte temperaturer kan derfor nemt give en “unik” variation i de målte temperaturer. En kunstig “hockey stick” graf.
Der findes ikke idag et veldokumenteret solidt “konsensus” mht. hvorfor trædata har disse problemer – endskønt forklaringer som foreslået herover er ret oplagte.
Nogle har foreslået at den manglende evne for enkelt-træer til at reflektere varmen efter 1960 skyldes sur nedbør fra menneskets udledninger.
Sur-nedbørs-forklaringen har dog det problem at trædata ganske ofte stammer fra afsides områder på kloden hvor den sure nedbør er særdeles beskeden.
Vi har i de senere år set temperatur-multiproxier hvor man så har brugt en mindre andel af trædataset. Disse multidata arbejder viser mere variation i fortiden og den varme middelalder bliver lidt mere synlig i disse grafer. Men at bruge “bare nogle få trædataset” i multiproxier svarer vel lidt til kun at “hælde lidt vand i benzinen”? Hvad er formålet med overhovedet at forringe data med træserier? Hvis man vil så tæt på korrekte historiske temperaturer som muligt?
IPCC:
Velvidende at der er problemer ved at sætte f.eks. trædata sammen med direkte måte temperaturer, så har IPCC gjort dette. Det kan begrænse fortidens udsving i forhold til nutidens der så kan forekomme “unike”.
IPCC har tilmed på nogle af deres vigtigste grafer for fortidens temperaturer udført “Gaussian 30-50 years” smoothing på gamle data alt imens man har vist de seneste års instrumental data med 5 års smoothing. Igen, dette danner kunstige “hockey-sticks”.
IPCC har i et påfaldende omfang (gen)brugt data fra blot en håndfuld forskere til at vise deres såkaldte “hockeystick” grafer. Visse af netop disse forskere har siden indgået i centrale IPCC funktioner såsom håndtering af indkommende kritik før udgivelse af nye IPCC rapporter samt i ledende roller.
SUMMA:
Herunder er listet nogle af de mange resultater for fortidens temperaturer der er til rådighed. Mange af disse er ikke brugt af IPCC. Der findes meget materiale både med og uden “hockeystick” form der ikke er vist i det følgende.
Nærværende liste omhandler rekonstruerede temperaturforløb for de sidste ca 10.000 år.
Thank you to Pierre Gosselin and Kenneth Richards from www.notrickszone.com for their great work. You guys are the best! 🙂
PS: Hvis i kender til et resultat der burde komme med – der opfølger grundkravene formuleret – så skriv det i kommentarerne. Helst af nyere dato, fra 2016 og frem om muligt. Altså helst fortløbende dataset med samme datatype og behandling hele vejen igennem, og helst så vi direkte kan se moderne tid også.
Det som forvirrer mange er, at medier fremlægger tingene på hovedet. Desværre.
Der har været konsensus om Solens rolle i forhold til ekstremvejr i dekader, men så pludseligt kom den nye lilleput hypotese at CO2 kan påvirke jetstrømme til ekstremvejr.
Dette skulle ske via usædvanligt varmt Arktis.
Denne vinter med den ekstreme vinter i Nordamerika har vi haft væsentligt koldere Arktis end set i flere år:
Derfor er det ekstra logisk at konkludere at Solen meget vel kan være årsagen til zikzak jetstrømme (og dermed ekstremvejr) og ikke “CO2 varmt Arktis” der denne vinter har temperaturer meget tættere på normalen end set i årevis.
Ganske som * størstedelen af videnskaben * har sagt i dekader.
Ja, ja. Enhver har sin tro.
Jeg har været klar over alvoren i drivhuseffekten i 20 år. De fleste har indtil nu ladet som ingenting. Den udvikling er nu for alvor ved at ændre sig. Måske ligemeget, for det er så stort, at ingen magter at håndtere det.
Forår i England, Frankrig og Danmark i februar. Ekstreme 50 grader i Australien. Hundrede døde i Japan sidste sommer efter først ekstrem hede efterfulgt af ekstremregn og oversvømmelser.
Koralrev dør, oceanerne forsures, iltsvind i oceanerne breder sig, Arktis ismasser skrumper…
Jorden afkøles, siger du?
Forundret over de mange synlige tegn, der modsiger din teori. Herunder også størstedelen af forskningen.
Forundret over at møde et menneske, jeg ganske enkelt overhovedet ikke kan møde på noget område.
Og hej igen Peter, Du skriver:
”
De globale temperaturer er igennem 100 år steget knapt 1 grad.
…
Der er vist ingen af dine udvalgte grafer, der rigtigt har den udvikling med.
”
Aller øverst viser jeg Briffas egen graf fra 2002: https://klimarealisme.dk/wp-content/uploads/2019/02/DIVERG.jpg
Her illustrerer Briffa netop at proxierne IKKE viser den sene temperaturstigning som målte temperatur data gør.
Og “Briffa” har haft helt centrale roller i IPCC, bestemt på “din” side i debatten, et af de største navne.
Det er ret udbredt at ægte fortløbende proxier har problemer med at bekræfte en voldsom temperaturstigning efter 1950.
I Mann´s hockey stick MBH98 var det kun ca ca 3 ud af 30 af de indgåede dataset der havde en “hockeystick” afslutning. Alligevel fik Mann en netto Hockeystick ud af disse data. Og jada, Peter, et udvalg sagde så at
“alt ok”
Og det er nok for dig. Fred med det.
Marcott 2013 har samme problem iflg kommentatoren på Science:
De indgåede dataset har sjældent en uptick til sidst, men det lykkes altså at få en netto hockey stick ud af disse data alligevel. Da data blev afbildet lidt tidligere i 2011 var der ingen uptick.
Science kommentatoren savnede påpegede at der mangler en forklaring i Marcott 2013.
Det er så grelt at at han bruger ordet “spurious” i science kommentaren. Det ser man ikke hver dag.
Du er tilfreds, men vi er nogle der godt vil have mere glastnost og logik i disse ting. Det er simpelthen ikke nok at et udvalgt laver et statement “alt ok” og så stadig ingen dokumenteret skudsikker logisk forklaring.
Hvis alt er på det rene, så er det jo dumt at skabe skepsis på denne måde. Og så bagefter brokke sig over skepsis 🙂
“De globale temperaturer er igennem 100 år steget knapt 1 grad.”
Ja, men med afsæt i vel nok nogenlunde den koldeste periode i mange tusinde år.
Gør det slet ikke indtryk?
Og bemærk hvordan rigtigt rigtigt mange grafer viser at en stor del af denne opvarmning altså sker inden eksplosionen i menneskelig udledning af CO2.
Det er en løbende diskussion hvorvidt grafer for globale temperaturer som GISS er kommet til at justere for meget opvarmning ind efter 1950. Til den diskussion synes jeg at det er interessant at se at alle mulige forskellige typer af temperaturproxier ikke kan bekræfte så stor en temperaturstigning som GISS har justeret sig frem til efter 1950.
Husk på at en meget betragtelig del af GISS opvarmning efter ca 1950 er justeringer.
Hvordan synes du det fungerer med at disse date er “så præcise” som du siger?
Hvis direkte målte temperaturer. er så præcise som du tænker, hvorfor finder GISS m.fl. det så nødvendigt at tilføre så meget ekstra opvarmning efter 1950? Data var jo præcise?
Efter mange års arbejde med temperatur data fra hele verden finder jeg det realistisk at ca halvdelen af temperaturstigningen efter ca 1950 i dataset som GISS globale temperaturer er fra justeringer, rundt regnet.
Og dermed har vi at den overvejende naturlige opvarmning før 1950 er større og hurtigere end hvad der kommer efter ca 1950 – altså i faktisk målte temperaturdata. Og disse tal passer bedre med mange proxidataset verden over.
Nej, der er meget mere data.
Helt enig.
Og der er stor usikkerhed på fortidens temperaturvariationer, det globale og regionale klima mmm.
Jeg forundres over, at klimarealister tager så let på klimaudfordringen uden rigtigt at se på, hvad 2 og 3 graders opvarmning kan få af konsekvenser (risici betegnes alarmisme).
De globale temperaturer er igennem 100 år steget knapt 1 grad.
Det er bevist igennem flere dataset, der er korrigeret for fejl, men fejlagtigt udskældt for manipulation.
Der er vist ingen af dine udvalgte grafer, der rigtigt har den udvikling med.
Det var blot derfor jeg gjorde dig opmærksom på denne mangel.
Hej Peter:
Mann et al., 2008 har sine egne mindst lige så pudsige kontroverser, er det noget vi skal se på nu?
Du skriver:
“De data, der er for det 20. århundrede er de mest præcise, der overhovedet nogensinde har eksisteret.”
Uanset rigtigheden af dette statement, så rammer du jo helt ved siden af pointen beskrevet i indledningen og pointen skrevet i kommentarer til dig.
1) Det som er problemet er at ældre proxydata på forskellig vis kan have problemer der nedtoner variationen. Det kan være i forbindelse med proxydata typen i sig selv, grundet blanding af proxy typer, timing, grundet længere smoothing på ældre proxy serier end på de nyere serier for målte data man sammenligner med osv.
2) Problem når du går fra en proxyserie der af ovenstående årsager er ret flad/smooth til en dataserie som de målte temperaturer der ikke har samme form for udfladning af data.
Det giver et kunstigt billede af mere variation i målte (mere rigtige) data end de gamle data fra proxyserier.
Duskriver altså:
“Jeg går ud fra at du anerkender, at de bedste temperaturdata ligger indenfor de sidste godt 100 år?”
Problemet der blev påpeget var mht. til de ældre proxyserier og dermed problemet med at sætte disse proxyserier sammen med nye målte data uden disse problemer.
Kunne du lige prøve at læse indledningen til artiklen igen så jeg lige kan se at du er med på hvad issue er?
3) Dertil kommer konkrete kontroveser som vi ser det med Marcott er al 2013 eller Mann 2008 osvosv.
Og så må jeg sige at det er imponerende let du kommer henover hvad der så er vist på site i 3 tråde (10.000, 2000, 200) at så mange grafer (ca 150 alene her på site) har et andet budskab. Og som sagt har vi langt fra vist alt (!)
Frank, Marcott et al: du viser via dit link til NoTrickZone, at Marcott har udtalt, at paleo rekonstruerede data for det 20 århundrede ikke er statisk robust.
Bon Appetit skriver du så.
De data, der er for det 20. århundrede er de mest præcise, der overhovedet nogensinde har eksisteret.
Så mærkværdig henvisning.
Mann et al 2008 viser samme resultat. http://www.meteo.psu.edu/holocene/public_html/Mann/research/res_pages/MannPNAS2008/index.html
Jeg går ud fra at du anerkender, at de bedste temperaturdata ligger indenfor de sidste godt 100 år?
This paper includes several graphs that show slow temperature variation over the last 10000 years followed by a rapid rise over the 20th century. This aspect of the paper has unsurprisingly been seized upon enthusiastically by climate activists and journalists. However it is clear that this result is spurious. Note the following points:
1. The proxy data in the accompanying Excel file show no dramatic increase in the 20th century. This can easily be checked simply by plotting the supplied data.
2. Figures S5 and S6 show no recent upturn at all.
3. The Phd thesis of the first author uses the same data sets and plots similar graphs, but with no trace of any sharp increase. This earlier contradictory work is not cited in the paper.
4. The supplementary material provides no explanation for how the graphs were constructed. Carrying out an averaging of the proxy data yields a graph similar to that in the thesis, quite different from that in the paper. Why was no detailed explanation of the procedure reported? Will the authors supply the code that was used?
Any one of these issues would raise serious questions about the validity of this…
”
Og så skal man spørge sig selv, Peter: Hvis der virkeligt var alle disse hockey-stick resultater i virkelighedens verden, hvordan kan det så være at dem der publicerer hockey-sticks så ofte har gået kritisable veje før de fik den slags resultater?
Og hvordan kan det så være, at vi i selve indlægget på klimarealisme har ca 100 grafer (?) der IKKE viser hockey sticks? De har det til fælles at det er én lang ubrudt dataserie.
Alle disse grafer må så være forkerte. Men hvorfor “fejler” de så alle på samme måde? Det er jo statistisk sært?
Men hvem ved, det kan jo være at det bare er disse skeptikere der har udgivet disse NON-hockeystick-graphs?
Men nårh nej.. Skeptikerne er jo kun 2,9 % tror i ? Der producerer grotesk mange artikler 2016-2018?
Meget effektive, de skeptikere i så fald 🙂
Det bliver omtalt i Science at det er højst besynderligt hvordan Marcott er gået fra ingen uptick i 2011 til uptick i 2013. Og det bliver påpejet at Marcott ikke engang omtaler hans 2011 resultat i hans 2013 artikel.
Om Marcott 2013 bliver der brugt ord som “Spurious” i SCIENCE. Good bye Marcott 2013.
Peter hvis du havde fulgt med i kontroverserne omkring “hockeyssticks” siden ca 1995, så ville du vide at dette er ca 127 gang at de mest Alarmerende hockeystick grafer har sære omstændigheder.
Det er sjovt som det altid er de “resultater” fra ultra-alarm fløjen der ender med sære issues. Der findes SÅ mange andre arbejder uden hockey-stick og uden nogen har kunnet sætte en finger på dem.
Hej Peter, det var hurtigt.
Din serie lader vi stå selvom den netop går imod de grundprincipper vi har stillet op som kvalitets krav.
Men interessant hvis man først går igennem dataset som vist er på site, hvor ét dataset går hele vejen fra A til Z. Når man så har set hvad alle disse dataset viser, og så ser på dit foretrukne eksempel, så er forskellen jo næsten komisk.
Mange issues, blandt andet… http://notrickszone.com/wp-content/uploads/2018/12/Marcott-Interview-RealClimate-2013.jpg
Hej Peter,
tak for diskussionen, de spørgsmål du stiller er givetvis også hvad andre har på hjerte.
Du skriver om
* ekstremvejr *
og du skriver om
* hvad størstedelen af forskningen viser *
* Størstedelen af forskningen *
siger rent faktisk at det er Solen der påvirker jetstrømme til at give ekstremvejr :
https://klimarealisme.dk/2019/02/01/ekstremvejr-og-solen/
Det som forvirrer mange er, at medier fremlægger tingene på hovedet. Desværre.
Der har været konsensus om Solens rolle i forhold til ekstremvejr i dekader, men så pludseligt kom den nye lilleput hypotese at CO2 kan påvirke jetstrømme til ekstremvejr.
Dette skulle ske via usædvanligt varmt Arktis.
Denne vinter med den ekstreme vinter i Nordamerika har vi haft væsentligt koldere Arktis end set i flere år:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1347640822050533&set=gm.416238168925048&type=3&eid=ARB1uq2VlNXFG-EUbkdCQXO6LeIka9aDkh1G8eKhvucDaWM-WbIcjIWcXPlop_Il8-jej88oG0uGtUaY&ifg=1
Derfor er det ekstra logisk at konkludere at Solen meget vel kan være årsagen til zikzak jetstrømme (og dermed ekstremvejr) og ikke “CO2 varmt Arktis” der denne vinter har temperaturer meget tættere på normalen end set i årevis.
Ganske som * størstedelen af videnskaben * har sagt i dekader.
Ja, ja. Enhver har sin tro.
Jeg har været klar over alvoren i drivhuseffekten i 20 år. De fleste har indtil nu ladet som ingenting. Den udvikling er nu for alvor ved at ændre sig. Måske ligemeget, for det er så stort, at ingen magter at håndtere det.
Forår i England, Frankrig og Danmark i februar. Ekstreme 50 grader i Australien. Hundrede døde i Japan sidste sommer efter først ekstrem hede efterfulgt af ekstremregn og oversvømmelser.
Koralrev dør, oceanerne forsures, iltsvind i oceanerne breder sig, Arktis ismasser skrumper…
Jorden afkøles, siger du?
Forundret over de mange synlige tegn, der modsiger din teori. Herunder også størstedelen af forskningen.
Forundret over at møde et menneske, jeg ganske enkelt overhovedet ikke kan møde på noget område.
Jeg siger tak for diskussionen.
Og hej igen Peter, Du skriver:
”
De globale temperaturer er igennem 100 år steget knapt 1 grad.
…
Der er vist ingen af dine udvalgte grafer, der rigtigt har den udvikling med.
”
Aller øverst viser jeg Briffas egen graf fra 2002:
https://klimarealisme.dk/wp-content/uploads/2019/02/DIVERG.jpg
Her illustrerer Briffa netop at proxierne IKKE viser den sene temperaturstigning som målte temperatur data gør.
Og “Briffa” har haft helt centrale roller i IPCC, bestemt på “din” side i debatten, et af de største navne.
Det er ret udbredt at ægte fortløbende proxier har problemer med at bekræfte en voldsom temperaturstigning efter 1950.
I Mann´s hockey stick MBH98 var det kun ca ca 3 ud af 30 af de indgåede dataset der havde en “hockeystick” afslutning. Alligevel fik Mann en netto Hockeystick ud af disse data. Og jada, Peter, et udvalg sagde så at
“alt ok”
Og det er nok for dig. Fred med det.
Marcott 2013 har samme problem iflg kommentatoren på Science:
De indgåede dataset har sjældent en uptick til sidst, men det lykkes altså at få en netto hockey stick ud af disse data alligevel. Da data blev afbildet lidt tidligere i 2011 var der ingen uptick.
Science kommentatoren savnede påpegede at der mangler en forklaring i Marcott 2013.
Det er så grelt at at han bruger ordet “spurious” i science kommentaren. Det ser man ikke hver dag.
Du er tilfreds, men vi er nogle der godt vil have mere glastnost og logik i disse ting. Det er simpelthen ikke nok at et udvalgt laver et statement “alt ok” og så stadig ingen dokumenteret skudsikker logisk forklaring.
Hvis alt er på det rene, så er det jo dumt at skabe skepsis på denne måde. Og så bagefter brokke sig over skepsis 🙂
“De globale temperaturer er igennem 100 år steget knapt 1 grad.”
Ja, men med afsæt i vel nok nogenlunde den koldeste periode i mange tusinde år.
Gør det slet ikke indtryk?
Og bemærk hvordan rigtigt rigtigt mange grafer viser at en stor del af denne opvarmning altså sker inden eksplosionen i menneskelig udledning af CO2.
Det er en løbende diskussion hvorvidt grafer for globale temperaturer som GISS er kommet til at justere for meget opvarmning ind efter 1950. Til den diskussion synes jeg at det er interessant at se at alle mulige forskellige typer af temperaturproxier ikke kan bekræfte så stor en temperaturstigning som GISS har justeret sig frem til efter 1950.
Husk på at en meget betragtelig del af GISS opvarmning efter ca 1950 er justeringer.
Hvordan synes du det fungerer med at disse date er “så præcise” som du siger?
Hvis direkte målte temperaturer. er så præcise som du tænker, hvorfor finder GISS m.fl. det så nødvendigt at tilføre så meget ekstra opvarmning efter 1950? Data var jo præcise?
Efter mange års arbejde med temperatur data fra hele verden finder jeg det realistisk at ca halvdelen af temperaturstigningen efter ca 1950 i dataset som GISS globale temperaturer er fra justeringer, rundt regnet.
Og dermed har vi at den overvejende naturlige opvarmning før 1950 er større og hurtigere end hvad der kommer efter ca 1950 – altså i faktisk målte temperaturdata. Og disse tal passer bedre med mange proxidataset verden over.
Nej, der er meget mere data.
Helt enig.
Og der er stor usikkerhed på fortidens temperaturvariationer, det globale og regionale klima mmm.
Jeg forundres over, at klimarealister tager så let på klimaudfordringen uden rigtigt at se på, hvad 2 og 3 graders opvarmning kan få af konsekvenser (risici betegnes alarmisme).
De globale temperaturer er igennem 100 år steget knapt 1 grad.
Det er bevist igennem flere dataset, der er korrigeret for fejl, men fejlagtigt udskældt for manipulation.
Der er vist ingen af dine udvalgte grafer, der rigtigt har den udvikling med.
Det var blot derfor jeg gjorde dig opmærksom på denne mangel.
Hej Peter:
Mann et al., 2008 har sine egne mindst lige så pudsige kontroverser, er det noget vi skal se på nu?
Du skriver:
“De data, der er for det 20. århundrede er de mest præcise, der overhovedet nogensinde har eksisteret.”
Uanset rigtigheden af dette statement, så rammer du jo helt ved siden af pointen beskrevet i indledningen og pointen skrevet i kommentarer til dig.
1) Det som er problemet er at ældre proxydata på forskellig vis kan have problemer der nedtoner variationen. Det kan være i forbindelse med proxydata typen i sig selv, grundet blanding af proxy typer, timing, grundet længere smoothing på ældre proxy serier end på de nyere serier for målte data man sammenligner med osv.
2) Problem når du går fra en proxyserie der af ovenstående årsager er ret flad/smooth til en dataserie som de målte temperaturer der ikke har samme form for udfladning af data.
Det giver et kunstigt billede af mere variation i målte (mere rigtige) data end de gamle data fra proxyserier.
Duskriver altså:
“Jeg går ud fra at du anerkender, at de bedste temperaturdata ligger indenfor de sidste godt 100 år?”
Problemet der blev påpeget var mht. til de ældre proxyserier og dermed problemet med at sætte disse proxyserier sammen med nye målte data uden disse problemer.
Kunne du lige prøve at læse indledningen til artiklen igen så jeg lige kan se at du er med på hvad issue er?
3) Dertil kommer konkrete kontroveser som vi ser det med Marcott er al 2013 eller Mann 2008 osvosv.
Og så må jeg sige at det er imponerende let du kommer henover hvad der så er vist på site i 3 tråde (10.000, 2000, 200) at så mange grafer (ca 150 alene her på site) har et andet budskab. Og som sagt har vi langt fra vist alt (!)
Frank, Marcott et al: du viser via dit link til NoTrickZone, at Marcott har udtalt, at paleo rekonstruerede data for det 20 århundrede ikke er statisk robust.
Bon Appetit skriver du så.
De data, der er for det 20. århundrede er de mest præcise, der overhovedet nogensinde har eksisteret.
Så mærkværdig henvisning.
Mann et al 2008 viser samme resultat.
http://www.meteo.psu.edu/holocene/public_html/Mann/research/res_pages/MannPNAS2008/index.html
Jeg går ud fra at du anerkender, at de bedste temperaturdata ligger indenfor de sidste godt 100 år?
Peter, her er link til nedsablingen i Science:
http://science.sciencemag.org/content/339/6124/1198/tab-e-letters
Den er heldigvis stadig online.
Der står som konklusion:
”
This paper includes several graphs that show slow temperature variation over the last 10000 years followed by a rapid rise over the 20th century. This aspect of the paper has unsurprisingly been seized upon enthusiastically by climate activists and journalists. However it is clear that this result is spurious. Note the following points:
1. The proxy data in the accompanying Excel file show no dramatic increase in the 20th century. This can easily be checked simply by plotting the supplied data.
2. Figures S5 and S6 show no recent upturn at all.
3. The Phd thesis of the first author uses the same data sets and plots similar graphs, but with no trace of any sharp increase. This earlier contradictory work is not cited in the paper.
4. The supplementary material provides no explanation for how the graphs were constructed. Carrying out an averaging of the proxy data yields a graph similar to that in the thesis, quite different from that in the paper. Why was no detailed explanation of the procedure reported? Will the authors supply the code that was used?
Any one of these issues would raise serious questions about the validity of this…
”
Og så skal man spørge sig selv, Peter: Hvis der virkeligt var alle disse hockey-stick resultater i virkelighedens verden, hvordan kan det så være at dem der publicerer hockey-sticks så ofte har gået kritisable veje før de fik den slags resultater?
Og hvordan kan det så være, at vi i selve indlægget på klimarealisme har ca 100 grafer (?) der IKKE viser hockey sticks? De har det til fælles at det er én lang ubrudt dataserie.
Alle disse grafer må så være forkerte. Men hvorfor “fejler” de så alle på samme måde? Det er jo statistisk sært?
Men hvem ved, det kan jo være at det bare er disse skeptikere der har udgivet disse NON-hockeystick-graphs?
Men nårh nej.. Skeptikerne er jo kun 2,9 % tror i ? Der producerer grotesk mange artikler 2016-2018?
Meget effektive, de skeptikere i så fald 🙂
Og for at det ikke skal være løgn Peter, så har den kritik jeg er kommet med her været i selveste SCIENCE:
http://notrickszone.com/wp-content/uploads/2018/12/Marcott-2013-Critique-Paul-Matthews.jpg
Det bliver omtalt i Science at det er højst besynderligt hvordan Marcott er gået fra ingen uptick i 2011 til uptick i 2013. Og det bliver påpejet at Marcott ikke engang omtaler hans 2011 resultat i hans 2013 artikel.
Om Marcott 2013 bliver der brugt ord som “Spurious” i SCIENCE. Good bye Marcott 2013.
Peter hvis du havde fulgt med i kontroverserne omkring “hockeyssticks” siden ca 1995, så ville du vide at dette er ca 127 gang at de mest Alarmerende hockeystick grafer har sære omstændigheder.
Og Peter, du viser Marcott´s 2013 resultater fra de 73 blandede dataset og typer. Her er hans resultater i Marcott 2011 , så vidt jeg ved helt samme 73 dataset. Men i 2011 var der ingen vild up-tick til sidst :
http://notrickszone.com/wp-content/uploads/2018/12/Marcott-2011-73-Reconstructions-Dissertation.jpg
What happened fra 2011 til 2013 med hans databehandling?
Det er sjovt som det altid er de “resultater” fra ultra-alarm fløjen der ender med sære issues. Der findes SÅ mange andre arbejder uden hockey-stick og uden nogen har kunnet sætte en finger på dem.
http://www.realclimate.org/images//Marcott.png
Hej Peter, det var hurtigt.
Din serie lader vi stå selvom den netop går imod de grundprincipper vi har stillet op som kvalitets krav.
Men interessant hvis man først går igennem dataset som vist er på site, hvor ét dataset går hele vejen fra A til Z. Når man så har set hvad alle disse dataset viser, og så ser på dit foretrukne eksempel, så er forskellen jo næsten komisk.
Mange issues, blandt andet…
http://notrickszone.com/wp-content/uploads/2018/12/Marcott-Interview-RealClimate-2013.jpg
Bon appetit.