Klimavideoer

Video: Power-to-X

Denne video er baseret på et uddrag af bogen “Klimaplan 2030 – Realisme eller Utopi”, der udkom i november 2020. Power-to-X eller elektrobrændsel tager energilagring skridtet videre fra brint. Hvis man kan kombinere opsamlet CO2 med brinten og få flydende brændstof ud af det, er det et afgørende skridt mod den fossilfrie energiforsyning. Men er det reelt noget, vi kan satse på?

Del på de sociale medier

2 Comments

  1. Thomas Due

    Hej. Kan du lave en opdateret video der omhandler brintbiler. Man behøver ikke at omforme fra Brint til en elektrobrændsel: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_vehicle //vh

    • Søren Hansen

      Nej, Toyotas brintbil har en tank med komprimeret brint (5 kg ved 700 bar) og brinten omdannes direkte til elektrisk strøm i en brændselscelle. Det giver en noget højere virkningsgrad, men stadigvæk er det kun 30-40 % af den oprindelige energi, der kommer til nytte i bilen.
      Teknikken virker for så vidt, hvis man kan acceptere energitabet, men en brint-infrastruktur er ikke ligetil at få sat op. Lagring af brint er meget dyrt, det vil typisk være i komprimeret form, men da brinten er så let, fylder den utroligt meget (de 5 kg fylder 150 liter ved 700 bar). Måske så du artiklen om de australske brintskibe, der ville kunne sejle med 2000 tons brint og hvor hele forsyningskæden var rasende ineffektiv.
      https://klimarealisme.dk/2021/04/12/brintskibe/
      Komprimering af brint koster megen energi og der er betydelige sikkerhedsrisici forbundet med håndteringen af den. Brintskibene forsøgte at “løse” problemet, ved at operere med relativt lave tryk (200 bar!), men gjorde man det i sin brintbil, kunne den kun have brændstof med til en ganske kort køretur.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*