Debatindlæg, Gæsteindlæg

En moderne molbohistorie

En gæstehistorie af Jens Jakob Kjær.

En gang da bønderne på Mols skulle til kirke var de så trætte i benene efter en lang uges hårdt arbejde, at de besluttede at køre i deres hestevogne til kirke i stedet for at gå.

Præsten bemærkede dette og tordnede fra prædikestolen, at det var en synd i Herrens øjne at køre i tomme hestevogne af bekvemmelighed.

Molboerne samledes til råd efter gudstjenesten for at beslutte hvad de skulle gøre. Den ældste og klogeste af molboerne, der hed Gammelnok, foreslog at man fyldte kampesten i hestevognene. Så kunne præsten ikke klage over at de kørte i tomme vogne.

Som sagt så gjort. Og det er faktisk derfor, at der er fine kampestensdiger rundt om kirkerne på Mols.

Molboerne har ikke levet forgæves for der kan stadig skrives molbohistorier i dag.

Her et eksempel.

Da jeg var barn, vejede en Fiat 500 kun 500 kg. Nu vejer en Fiat 500 med batteri 1.300 kg. Det er en overvægt på 800 kg for at gøre noget godt for klimaet.

Folk kører rundt med 800 kg overvægt og tror de gør noget godt for klimaet. I virkeligheden kører de rundt med 8 kornfede molboer på bagsædet og er til grin for deres egen penge.

AI billede, MidJourney

Se det er en moderne molbohistorie.

Del på de sociale medier

12 Comments

  1. JENS JAKOB KJÆR

    Jeg har lige været i London i weekenden. Vi havde problemer med at finde en ledig plads i parkeringshuset i lufthavnen, men fandt til sidst en plads mellem kæmpe luksusbiler. Det var som om hele Danmark var ude og flyve og alle kører rundt i store luksusbiler. Da vi kom ind i lufthavnen blev vi overalt mødt med storskærme med Ørsted-reklamer om den grønne fremtid under sloganet “Love your home”. De havde glemt at sætte brækposer frem.

  2. Kære allesammen
    Dette stikker langt dybere, end nogen har fantasi til at forestille sig.
    Der arbejder over 40.000 børnearbejdere i Congo’s koboltminer.
    Solceller er produceret i kinesiske tvangsarbejdslejre. (Hvordan skulle dette bringe noget godt med sig?)
    Der står ikke på elbilen, hvor mange tons CO2 dens produktion og minedrift har kostet og det med god grund.
    Der står ikke på solcellerne hvor meget energi og hvor mange tons CO2 deres produktion og minedrift har kostet.
    Den grønne omstilling er ikke en løsning på den påståede klimakrise men en opskrift på en ny krise.
    Siden år 2000 har verden fordoblet sit kulforbrug.
    Undskyld at I ikke er oplyst men misinformeret.
    Det er begrænset, hvad jeg kan skrive her. Men som udgangspunkt skal du gå imod alle regeringens agendaer hvis du vil have et frit liv i fremtiden. Er du uenig må du forstå at du ikke kan danne din mening ud fra MSM.
    Mark Mills giver her en hurtig opsummering af mange af de dilemmaer der vedrører elbil-produktionen samt den efterfølgende drift:
    https://www.extremelyamerican.com/post/physicist-mark-mills-there-is-no-such-thing-as-a-zero-emissions-vehicle-video-included

    Bedste hilsner
    Kristian

  3. Søren Østergaard

    Regnestykket er mere indviklet end som så. Hvad slider den øgede vægt på dæk og veje. På tv så jeg, at i Frankrig vil elbil femstillingen kræve færre medarbejdere da motoren er mere enkel og hvad med den nedsatte luftforurening som vil spare mange sygedage. Partiklerne fra udstødningerne hænger fast overalt og så videre. (f.eks. transport til og fra tankstationer for at fylde benzin og diesel på tankene).
    Det er for egnede personer at udregne. Men meget relevant debat og yderlige analyse ditto.

  4. JENS JAKOB KJÆR

    Der er mere end batteriet. Udover selve batteriet er der en beskyttelseskappe af sikkerhedsmæssige årsager og et elektrisk system og hybridbilerne har for eksempel 2 motorsystemer. Der er mange der har købt el-biler og de føler sig selvfølgelig stødt over dette indlæg. Det forstår jeg godt.

    Jeg fik inspirationen til historien da jeg for nylig så en gammel Fiat 500 og undrede mig over hvor lille den egentlig var og fandt på nettet at den kun vejede 500 kg. Samtidig undersøgte jeg hvad en moderne Fiat 500 med batteri vejer. Og den vejer 1.300 kg. Hvor meget der er gået til det ene og andet ved jeg ikke. Men den er blevet 800 kg tungere. Når det handler om køretøjer er vægten selvfølgelig vigtig for energiforbruget.

    Min mor var pædagog med lilla ble og 2CV. Bilen vejede kun 500 kg og kunne rumme hele familien. Og hunden med. Når man så i dag ser folk køre rundt i store SUV’er der med batteri vejer 1500-2000 kg eller mere, hvor der tilmed står ECO på den så bliver jeg godt nok forarget. Specielt når de samme mennesker pudser den grønne glorie og påstår, at de gør noget godt for klimaet. Det er noget frygteligt hykleri.

    Jeg har tydeligvis ramt en øm tå. Jeg beklager, men debatten er vigtig.

    • Henrik Pedersen

      Hvorfor denne store fokus på vægt? Det er da mere relevant at kigge på energiforbrug pr kørt km.

      En elbil kører i runde tal 5 km pr kWh, hvis man vil være lidt mere konservativ, kan vi sige 4 kWh.
      1 liter benzin har et energiindhold på ca. 9,7 kWh. En elbil vil kunne altså kunne køre
      9,7 x 4 = 38,8 km
      på energimængden svarende til 1 liter benzin.

      Der er ikke ret mange benzinbiler, der formår at køre 38,8 km/l.

  5. JENS JAKOB KJÆR

    El-bilbatterier har typisk en kapacitet på 30 til 60 kwh og vejer typisk mellem 300 og 600 kilo.

  6. JENS JAKOB KJÆR

    Jeg er glad for at min lille historie skaber debat. Men vi kommer ikke udenom at batteriets store dilemma er vægten. Jeg hørte fra et udlejningsfirma at de ikke anbefalede hybridbiler på grund af vægten. Jeg føler mig overbevist om at batteriteknologien vil blive bedre i fremtiden. Nøjagtigt som vi så det med computerteknologien. Personligt mener jeg at folk der gerne vil gøre noget godt for klimaet slet ikke bør have en bil.

  7. Karsten Lund Henneberg

    En moderne FIAT 500 vejer 1.000kg – elbils batteriet skal ikke have skyld for det hele.

  8. Nu er en Fiat 500 vokset betydeligt i størrelse, siden “gamle” dage, samt udstyret med mere teknologi/mekanik, deraf den øgede vægt.

    Et moderne bilbatteri vejer omkring 80-90kg pr. KWh, do the math.

  9. Jeg kører selv i elbil, ikke for miljøet skyld, men min egen. Facts er, den bare kører bedre, og jeg overlever nok de 200 kilo ‘overvægt’

    Jeg tænker hvis en Fiat 500 fra dengang ruderkonge var knægt var lige så behagelig og sikker, så kørte vi nok stadigvæk rundt i dem, men ligesom fossile brændstoffer hører den fortiden til.

    Måske klumme forfatter burde prøve sig en af de molbotunge køretøjer!

  10. Henrik Pedersen

    Hvis elbiler var lige så ineffektive som fossilbiler var der måske en pointe. Elbilerne er imidlertid ca 3 gange så effektive, så overvægten betyder ikke meget i det samlede energiforbrug.

    Forresten putter Fiat ikke batterier i bilen fra da skribenten var barn. De benytter en bil, der er udviklet i dette årtusinde, og den vejer i benzinudgaven noget mere end de 500 kg.

    Molbohistorierne er fiktion – både den gamle og den nye.

  11. Torben Jensen

    800kg overvægt??? Træk 800 kg fra f.eks Tesla Model 3. Det bliver 1050kg. Der findes vist ingen biler i mellemklassen der kun vejer lidt over et ton. 400kg er nok tættere på sandheden hvis fakta er vigtig i debatten.

Skriv et svar til Henrik Pedersen Cancel

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*