Anden Energiteknologi, Klimarealisme i medierne

Brintfabrik i Danmark

Shell påtænker at bygge en brintfabrik i Fredericia. Brinten skal fremstilles ved elektrolyse, dvs. på papiret baseret på vedvarende energi. Brinten skal primært bruges på raffinaderiet ved fremstilling af olieprodukter, men kan på længere sigt også komme til at indgå i grønne energiløsninger, f.eks. som brændstof til brintbusser eller -lastbiler. Kapaciteten skal i første omgang være 20 MW men senere ekspanderes til 1 GW (strømforbrug, må man formode).

Brint anses for en måde at lagre ustabil vind- og solenergi på. Når det blæser godt, produceres der brint til et lager, som man så kan trække på, når det er vindstille. Med i projektet her er et lager på 10 tons brint. Det vil, hvis brinten lagres i flydende form, fylde 150-200 m3.

10 tons brint batter dog ikke meget i energiforsyningen. Som tidligere nævnt her på siden (link) vil 10 tons kunne levere lige så meget strøm som en 10 MW mølle i et døgn. Dvs. lageret vil ikke engang kunne give fornuftig backup til bare en enkelt havvindmølle.

Men dyrt bliver det.

https://ing.dk/artikel/shell-vil-bygge-nordens-stoerste-brintfabrik-danmark-230398

Please follow and like us:
Del på de sociale medier

3 Comments

  1. El biler kan vi godt glemme. !
    Et nyt batteri kan koste ca 80000kr,
    og der er ikke resurcer på jorden til at alle kan få et batteri.
    Hvor længe holder sådan et battei ?
    Det kan jo hurtigt blive lige så dyrt og meget mete besværligt end at køre på benzin.
    Brint biler vil nok være en meget bedre løsning, mere funktionel.
    Jeg kørte skolevogn i 1973 i en BMW 1800
    Den kørte på Kosan gas, og kunne slås over på benzin hvis flasken løb tom.
    En ombygning af existerende benzin biler er nok en mere rationel løsning end EL biler, og den evige trælse opladning og de farlige batterier, som til enhver tid kan bryde i brand, så hurtigt at man ingen chance har for at slippe ud ad bilen.
    Jeg har selv kørt på en EL scooter
    (Texas Whisper) det holdt jeg hurtigt op med, for der var vrøvl med de batterier altid.

    Jens O. Petersen
    Falster.

  2. Brintteknologi kan godt vise sig at være en rigtig god løsning.
    Vi har nok alle haft legetøjsbiler der kunne trækkes op,
    de kørte et stykke tid og så trak man dem bare op igen.
    Man lagrede energi fra håndleddet i fjederen.
    Med Brint er det jo det samme, man deler Vand op i
    Ilt og Brint og når man forbruger det ved afbrænding,
    får man blot det vand tilbsge som man havde fra starten.
    Det er jo top genialt, man kan jo blive ved med at sønderdele det samme vand.
    Og hav vindmøller kan bare sønderdele løs, der er masser af vand.
    Og så kan energien transporteres rundt uden at vi skal have nye EL kabler op over alt for at bære forbruget.
    Brint er sikkert fremtiden, så det er en god ide’ at sætte fart på udviklingen.

    Jens O. Petersen
    Falster.

  3. Søren Hansen

    Jens,
    Du har ret mht. batterier, de kræver alt for mange dyre ressourcer, når vi skal bruge dem i de uhyrlige mængder, der er lagt op til.
    Desværre er jeg ikke helt enig mht. brint. Den opfører sig slet ikke som Kosangas, men fylder meget mere pr. kg og er svær – og farlig – at håndtere og lagre. Hvis du bruger vindmøllestrøm til at producere brint og derefter bruger brinten i en bil, så har du tabt det meste af energien undervejs (op til 70-80 %), så der skal en frygtelig masse vindmøller til, før det batter noget. Det betyder igen en stor investering og en høj pris på brinten.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*