Klimarealisme i medierne, Ny Teknologi

Bilindustrien på katastrofekurs

Den amerikanske miljøstyrelse, EPA, er som bekendt stærkt klima-aktivistisk og betænker sig ikke på at gå langt uden for dens lovlige rammer for at ”redde” klimaet. I denne omgang er det den amerikanske bilindustri, det går ud over. EPA ønsker at sætte grænser for CO2-udledningerne fra den årligt producerede bilpark, og tallene er så lave, at producenterne kun kan opfylde dem ved at fremstille en blanding af elbiler, hybridbiler og benzin/diesel ditto.

Det er jo en situation, der er velkendt fra Europa, hvor der ikke mindst i Tyskland er produceret og solgt masser af plug-in hybridbiler, der både kan lades op til kørsel af kort rækkevidde og fungere som almindelig benzinbil ved siden af. Ved at påstå at bilerne i stort omfang kører på el, har fabrikanterne kunne snige sig under grænserne, men i praksis er der mange hybridbiler, hvor ladekablerne aldrig er blevet taget ud af plastikindpakningen.

EPA vil gennemføre deres nye regler allerede fra 2032. Indtil videre er det kun et forslag, men der er tale om meget kort tid til at omstille bilparken og salget af nye biler. P.t. er kun 7% af de nysolgte amerikanske personbiler elektriske, så der er lang vej.

Man skulle tro, at de store bilfabrikanter ville mande sig op og kæmpe imod denne galskab, men nej, tværtimod kappes de om at fremstå mest elektriske.

General Motors annoncerede, at de ville være CO2-neutrale i 2040 og alle deres personbiler skulle være elektriske allerede i 2035. Volvo ville udelukkende producere elbiler efter 2030, og VW forventede at halvdelen af salget i 2030 af personbiler ville være elektriske. Honda ville have 40% af salget i 2030 i form af elbiler og 100% i 2040. Ford forventede ligeledes at 40% af salget i 2030 var elbiler. Osv. osv.

Men fabrikkerne skylder stadigvæk at dokumentere, at elbiler overhovedet kan nå de markedsandele. Imod taler de fortsat høje priser og problemer med bl.a. rækkevidden og adgang til opladning. Tesla har haft succes, men det er stadigvæk som nicheprodukt til velbeslåede kunder.

Nogle små opstartsfirmaer med produktion af elbiler har allerede måttet opgive igen, med store tab for investorerne. Men hvordan gik det så med de store?

I marts oplyste Ford, at de havde tabt 2,1 milliarder dollars på deres elbil-forretning sidste år. Det var det dobbelte af tabet i 2021. I 2022 producerede Ford 61.575 elbiler. Det betyder, at selskabet tabte 34.000 dollars pr. elbil solgt sidste år. Det bliver næppe bedre i år, da bl.a. prisen på batterierne allerede er steget 7%. For nyligt kunne Ford indberette et tab på 722 millioner dollars i første kvartal af 2023. I den periode havde man solgt 10.866 elbiler, hvilket giver et tab pr. bil på 66.446 dollars. Det er tæt på 400.000 kr.

En elektrisk Ford

Hvis forbrugerne skal betale den reelle pris for bilerne, bliver der slet ikke solgt nogen. Hertil kommer som nævnt problemerne med at skaffe ladekapacitet, især hvis alle gik hen og købte elbiler indenfor få år, som der drømmes om.

P.t. er det de kinesiske elbiler, der er ved at sætte sig på hele markedet, med statsstøtte i ryggen og næsten monopol på flere af de afgørende råmaterialer har de kinesiske fabrikanter nogle næsten uovervindelige fordele. Kineserne kan få priserne ned i et vist omfang, men de har endnu  ikke løst problemerne med elbilernes rækkevidde.

Det bliver interessant at følge udviklingen fremover, meget tyder på at elbilerne også er et område, hvor klima-alarmisternes drømmerier totalt har forladt virkeligheden.

Tak til Francis Menton, The Manhattan Contrarian

Del på de sociale medier

3 Comments

  1. Erling Petersen

    At der mangler elkabler til elbilerne er “desværre” ikke noget stort problem. De mange milliarder kr. lægger man jo bare over på elforbrugerne. Enten via Energinet eller de lokale distributionsselskaber. De kommer ikke på elbilernes regning.

  2. Frederik Jørgensen

    Glemmer man ikke i regnskabet omkring Fords elbiler, at de stadig er i opstartsfase, som naturligvis må betragtes som en investering i rentabel produktion.

    Når Tesla kan lave en rigtig god forretning på at producere BEV’er, må der også være andre, der kan.

    Jeg TROR (med streg under tror), at det er de bilproducenter, der tøver for længe med omstilling til BEV, der kommer til at blive taberne i dette spil – helt på linje med Nokia, der ikke ville se lyset med smartphones (tidligt nok)

  3. Hans Henrik Hansen

    “Man skulle tro, at de store bilfabrikanter ville mande sig op og kæmpe imod denne galskab, men nej, tværtimod kappes de om at fremstå mest elektriske”
    – noget tyder på, at italienerne nu er på banen, endda på regeringsplan:
    “Italy’s nationalist government is leading the revolt against European Union plans to tighten vehicle emissions limits, vowing to defend the automotive industry in a country still attached to the combustion engine. Prime Minister Giorgia Meloni’s far-right coalition, which came into office last October, tried and failed to block EU plans to ban the sale of new cars running on fossil fuels by 2035, which her predecessor Mario Draghi had supported.
    But this week the government shifted its fight to planned “Euro 7″ standards on pollutants, joining seven other EU member states — including France and Poland — to demand Brussels scrap the limits due to come into force in July 2025…”

    https://www.cbsnews.com/news/italy-electric-vehicles-ev-revolt-europe-eu-emissions-green-transition/

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*