Debatindlæg, Gæsteindlæg, Klimaadfærd

Den nye frelserreligion

Dette indlæg er fra Arne Garbøl, højskolelærer, Svendborg

Jeg har grublet meget over, hvorfor alle politikere, hele medieverdenen og mange videnskabsfolk helt ukritisk har kastet sig i favnen på klima-alarmismen. Normalt hyldes kritisk sans i politik, medier, skole, universiteter m.v., så hvordan er det kommet så vidt ?

Gro Harlem Brundtland, den tidligere norske statsminister, udtalte for nogle år siden om klimasagen : “Det er umoralsk at tvivle”. Det udsagn udtrykker jo det modsatte af normal videnskabelig dyd. Til gengæld peger det klart over i det religiøse, og måske er det her, at humlen ligger begravet. Den israelske forfatter Yuval Noah Harari har fremsat den tese, at for at få en statsdannelse til at hænge sammen, skal den have en overordnet fortælling eller religion/ideologi, der skaber etik og love for fællesskabet. Det være sig kristendom, kommunisme, fascisme, nationalisme m.v. Alle disse store fortællinger er faldet sammen i det postmoderne samfund, og derfor kommer klimaet som sendt fra himlen i dette værdimæssige vakuum.

AI billede, MidJourney, Green Cathedral

Klimaet er en rigtig frelserreligion. Nu er det ikke bare ens egen salighed i det hinsides, der skal frelses, men hele jorden eller ”skaberværket”, som nogle præster formulerer det. Det er unægtelig et tungt ansvar. Enhver borger er forpligtet til at ofre sig og lide afsavn for den store sag. Det gælder lige fra Emma og Rasmus i børnehaven til Kirsten på plejehjemmet. Gør du det ikke, ”synder” du ! Desværre er synden umulig at undgå og ”tilgivelse” svær at få. Du kan højst købe lidt aflad. Du kan tage cyklen i stedet  for bilen, men stålet er jo lavet i højovne og cyklen produceret i Kina under dårlige arbejdsforhold. Litiumet i bilens batteri  er en begrænset ressource og produceres under slavelignende forhold nogle steder i verden. En kortvarig frelsthedsfølelse, hvor du kan pudse glorien over for dine bekendte, er dog værd at tage med. Dog får du hurtigt morgenkaffen galt i halsen ved tanken om, at den er transporteret hertil fra den anden side af jordkloden, og ostemaden stammer fra metan-pruttende køer.

Sandelig om ikke klimaet også har fået sit eget Vatikan, IPCC, der taler ex cathedra,  og alle bukker ærbødigt hovedet og retter ind. Lokale ypperstepræster, f.eks. Sebastian Mernild, skorter det heller ikke på. Jeg tror ikke, at det er tilfældigt, at ”klimasagen” står stærkest i de protestantiske områder i Nordvesteuropa og USA, hvor syndsbevidstheden har været stærk. Katolikkerne har altid kunnet få tilgivelse i skriftestolen, for muslimerne er det bare Allahs vilje, og i mange andre kulturer er de ”ligeglade”.

Det er nok disse semireligiøse træk, der gør det så vanskeligt at kæmpe imod, selv med strengt videnskabelige argumenter.

Del på de sociale medier

9 Comments

  1. martin sørensen

    det er faktisk konklusionen på michael shellenbergers ret gode bog, apocalypse never.

    ja han snakker om en miljøhumanisme, som modvægt overfor denne neoreligiøse maxistiske malthusianisme, vi ser i klimabevægelserne og veganerdebatten der er forbundet i dag.

    malthusianismen er og bliver historiens største fejltagelse, ja direkte fejlslutning, som bygger på en cirkulær agumentation. det ironiske er, at venstrefløjen var før i tiden på den progressive side, for karl marx var dyb kritiker af faktisk thomas malthus, ja alle de store liberale, økonomer og filosoffer, var alle anti-malthusianistiske, hvor man især kan fremhæve henry george, hvis ideologi faktisk har anti-malthusianismen som kernen i ideologien.

    især er bogen population bomb af paul ehrlich, idag ophævet til en form for bibelstatus, sammen med romklubbens grænser for vækst. fra 1973. hvor ironisk nok nordmanden jørgen randers, som skrev befolkningsdelen af romklubbens grænser for vækst, nu er vendt på en tallerken 180 grader rundt og snakker åbent om at verden ALDRIG VIL SE VERDENS BORGER NR 9 milliard,….

    hele denne måde at se mennesker som et skadedyr på planeten ligger dybt forankret i denne klima-maxistiske malthusianistiske verdensopfattelse, ja det var faktisk det, som der i enden gjorde at jeg instinktivt gik væk fra at have været klima-alarmistisk, jeg kunne ganske enkelt ikke se små børn som djævle der ødelagde verden, og mener at vi er ude i nok en af de mest skræmmende ideologier verden har set på linje med nazismen og kommunismen, da det ikke er klassisk stalinistisk kommunisme men en ny ideologi/religion, som der ser naturen som et tempel, der ikke må betrædes, og som der vil indføre en stat, der er totalt overvågende for at styre vores opførsel, så vi bliver klimaneutrale, og med den teknologi vi har nu som der er göbbels allervarmeste utopiske drøm, der har vi en verden i vente der, hvis vi ikke bekæmper denne religion som de stolte hollandske bønder gjorde det så flot, vil ende med at skabe en totalitær antidemokratisk stat, der overvåger os fuldkomment.

    ja, jeg mener helt ærligt at alarmisternes måde at se på verden er farligere end klimaforandringerne selv, som jeg ser som et klimaproblem og ikke hverken en katastrofe eller krise. men slet og ret et problem der kan håndteres, og jeg mener på ingen måde, at der er en modsætning i mellem at hele verden kan komme op og leve på vores vestlige niveau, og en bæredygtighed, faktisk tværtimod. så er det en kerne i min georgistiske verdensopfattelse, at verden kan og vil gøre dette. ja det er humanistisk bæredygtighed, som modpol til dennne klima-alarmisme. et positivt budskab om at vi mennesker kan leve i harmoni med vores omgivelser, ok vi vil nok altid udvinde lidt fra naturen men det er ikke et problem.

    vi skal tilbage til det syn på verden man havde i 1950-60erne før vi blev druknet i malthusianisme, hvor vi så atomer for fred, som muligheden for at skabe en bedre eksistens for hele verden,
    ja jeg kan huske at jeg læste populær mekanik fra 1950-60ne som jeg havde fået af min morfar, som barn og nød at læse den måde man så på verden med den positivitet, som der gennemstrålede verdensopfattelsen.

    Faktisk vil jeg, som nixon sagde, påpege at der er et kæmpe tavst flertal der IKKE ser verden som klima-alarmisterne ser verden. en stor befolkningsmasse, som der ikke ser det som et problem at spise kød. som der nyder livet og nu er ved at genopdage at atomkraft er løsningen og ikke et problem, og det er en stor del af ungdommen, der ser verden sådan. faktisk er klima-alarmismen et storbyfænomen begrænset til en subkultur, som der fejlagtigt har fået et billede af at være mainstream men på samme måde som kommunisterne i sin tid, der på ingen måder representerede arbederklassen, ser klima-alarmisterne sig som at representere folket fejlagtigt og forkert. folket er klima-realister ikke alarmister. ja den dybe folkelige modstand mod møller og solceller fortæller faktisk precist dette.

  2. Britta Hansen

    Tak til Arne Gabøl. Som talt ud af 2 gamle menneskers hjerter. Uhyggeligt såfremt der ikke snart kommer en “Luther”😱

  3. Lars Nielsen

    Efter min opfattelse er klimasagen marxisme i nye klæder.
    – Først sagde man, at arbejderne ville forblive fattige, hvis man ikke afskaffede den private ejendomsret til produktionsmidler. Men de næste arbejdere, der forblev fattige var dem, der boede i de socialistiske lande.
    – Derefter hævdede man, at arbejderne i de rige lande kun var blevet rige, fordi de samarbejdede med kapitalisterne om at udbytte arbejderne i de fattige del af verden. Men nu er arbejderne i hele verden ved at blive rigere, bortset fra dem der bor i socialistiske lande som Cuba og Nordkorea.
    – Nu siger de så, at klimakrisen vil ødelægge kloden, hvis vi ikke afskaffer det frie marked og indfører en statsstyring, som vil gøre os alle sammen fattigere.

  4. Spot on. Klima er gået fra at være en videnskab til at være en trossag. Og de ikke troende frakendes moral, troværdighed, ytringsfrihed og andre rettigheder.

  5. Svend Jakobsen

    Læs Hararis bog : homo sapiens. Han påpeger meget følgende: mennesket er der eneste individ, der tror på noget, der ikke eksisterer. Efter hans mening er det bl.a. årsagen til vores levemåde: vi tror på Gud. Vi tror på at en papirseddel (penge) er noget værd o.s.v. o.s.v
    Tager man Harris teori for gældende er det ikke så mærkeligt, at man kan bilde os ind, at jorden er ved at gå under. Det fører som vi ser til enorme forandringer i vort samfund, på trods af at ingen i realiteten kan bevise, at der er realiteter i teorien om CO2ś indflydelse. Der er vel tale om nøjagtig samme pålidelighed som troen på Jesus ( der har nok været en mand i Israel, der havde samme evner som tryllekunstnere i dag, nemlig at kunne forlede folk). Men nogen sandsynlighed for hele religionen har vi aldrig set. Men det er med til at holde sammen på folk. Fuldstændig parallel til den nuværende “klimareligion”.

  6. Hans Henrik Hansen

    “Nu er det ikke bare ens egen salighed i det hinsides, der skal frelses, men hele jorden eller ”skaberværket”, som nogle præster formulerer det”

    – ja, man kunne også sige, at (dele af) menneskeheden er i gang med nok et forsøg på at bygge Babelstårnet, og ‘resultatet’ ser ud til at blive som sidst: Babylonisk forvirring og afgrundsdyb polarisering!

    Koblingen mellem ‘klimatro’ og (anden) religion er iøvrigt langt fra ny: Her et snart otte år gammelt sidestykke:

    “How is it that much of the Western world, and Europe in particular, has succumbed to the self-harming collective madness that is the climate change orthodoxy? It is difficult to escape the conclusion that climate change orthodoxy has in effect become a substitute religion, attended by all the intolerant zealotry that has so often marred religion in the past, and in some places still does so today…”

    https://financialpost.com/opinion/carbon-week-the-church-of-climatism

  7. Erling Petersen

    Mange tak for en glimrende artikel Arne Garbøl. Det er ren religion, og vi der forsøger at forstå noget af det får hovedpine.

    • Hans Henrik Hansen

      Alternativ ‘forklaring’ (overklassen keder sig!):

      “The academic economist Ralph Schoellhammer recently noted in an article in Newsweek that climate activism isn’t about the planet – it’s about the boredom of the bourgeoisie. It might be argued that pampered and indulged elites have had it easy for so long that they have lost all track of understanding how food, warmth, shelter and security from the ravages of nature are both produced and secured”

      https://dailysceptic.org/2023/03/30/net-zero-is-coming-apart-before-our-very-eyes/

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*