Debatindlæg, Klimapolitik

Er flyvning så klimafarligt?

En behjertet læser af hjemmesiden her, Frithjof Danielsen, har sat sig ned og kigget på tallene for CO2-udslip ved de forskellige transportmuligheder.

Her er flyvning jo meget ugleset, den giver anledning til store CO2-udledninger, der vil fremskynde klimakatastrofen. Det siges at være meget bedre at tage toget (eller f.eks. at sejle over Atlanterhavet i en stjernedyr sejlbåd af plastik).

Regeringen har nu som første skridt bebudet en afgift på alle flyrejser på 13 kr. pr. rejse, uanset destinationen. Afgiften skal træde i kraft i 2025 og forventes at indbringe 1,8 mia. kr., der skal finansiere ”grøn” indenrigsflyvning fra 2030. Man kan jo godt frygte, at beløbet gradvist bliver sat op, efterhånden som politikerne får brug for flere penge til ”grøn omstilling”.

Men her kommer Frithjof Danielsens tal:

En rejse, mange foretager, er en tur til Berlin. Der er 476 km fra København til Hamburg og 284 km derfra til Berlin med hhv. DSB, som udleder 47 gram CO2/personkilometer og Deutsche Bahn, som udleder 29 gram CO2/personkilometer. Det giver 760 km og 31 kg CO2.

Med easyJet er det en flyvetur på 367 km og 30 kg CO2.

**** 

En anden flyrejse er København Ålborg, med DSB 416 km og 20 kg CO2, med Norwegian 237 km og 21 kg CO2, altså lidt mindre CO2 med DSB.

****

København-London:

Tog:  44,3 kg CO2/passager, sammensat af:

København-Hamburg med DSB-tog: 22,4 kg/passager

Hamburg-Amsterdam med Deutsche Bahn-tog: 464 km á 29 gram = 13,5 kg/passager

Eurostar: Amsterdam-London: i alt 8,4 kg/passager.

Fly: Ryanair 65 gram CO2/passagerkilometer

Kastrup-London Stansted 905 km á 65 gram = 58,8 kg CO2/passager

Hvis der skal være rimelighed i det, tyder meget på, at der også må lægges skat på togrejser, for så stor er forskellen i CO2-udledninger heller ikke, og i visse tilfælde udleder togrejsen faktisk lidt mere.

Stig Elling fra Star Tours sagde, at hvis fly skal beskattes, skal det kun være de tomme sæder, der skal betales skat af. Men mon ikke det er en bedre idé helt at droppe den beskatning?

Hvad angår ”grøn” indenrigsluftfart har vi jo stadigvæk til gode at se, om det nogen sinde bliver til noget, der økonomisk kan betales. Power to X-brændstoffer koster 3-4 gange mere end almindeligt fossilt flybrændstof. Og hvem skal betale den differens?

DSB’s IC4-tog, klar til at lukke CO2 ud fra dieselmotorerne
Del på de sociale medier

3 Comments

  1. Lars Nielsen

    Det, der kan udregnes, er formentlig udledningen af CO2 per sæde. Men som Erling Petersen også gør opmærksom på, skal vi også kende belægningsprocenten for at udregne forbruget per transporteret person.

  2. Hans Henrik Hansen

    Her er nogle fine beregninger for tog og fly fra Teknologisk Institut:

    https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Analyser/energiforbrug_for_tog_og_fly.pdf

  3. Erling Petersen

    Tak for indslaget. Resultatet er ikke overraskende. Alle mellemregningerne er jo ikke med, så tallene kan være lidt vanskelige at vurdere. Et meget vigtigt spørgsmål er, om bussen er fyldt op! (Også) Hvor jeg bor, skal man være meget klimabevidste. Derfor kører der en masse 40-45 personers busser rundt med 2 passagerer og 1 chauffør. Jeg tvivler på, at det er specielt klima-optimalt.

Skriv et svar til Hans Henrik Hansen Cancel

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*