Klimaadfærd, Klimarealisme i medierne

Klima-woke brandbil

Bystyret i Vancouver på Canadas vestkyst er vildt begejstret over den seneste investering. Som så mange andre ønsker man brændende at hoppe med på klimatoget og derfor gælder det om at øse penge ud på “klimaneutrale” projekter.

For en merpris på 300.000 canadiske dollars har Vancouver så investeret i en elektrisk brandbil. De 300.000 er forskellen ned til prisen på en tilsvarende almindelig dieseldreven brandbil. Helt ”tilsvarende” er den elektriske udgave dog ikke. Dens pumpekapacitet for slukningsvand er 40 % mindre, og desværre er den så tung, at batterierne kun tillader op til 30 kilometers kørsel. Derfor er den udstyret med en backup dieselgenerator, der kan holde den gående på udrykningen til en brand.

Bystyret fremhæver så andre fordele. Brandbilen udsender ikke dieselrøg og vil være meget mere stille end almindelige brandbiler (det må være under forudsætning, at den ikke bruger udryknings-sirenen.) Man kan jo så spørge sig selv om hvorvidt udstødningsrøg og larm fra brandbilen, der kunne genere naboerne, er min største bekymring, hvis mit hus brænder, og den er på vej for at slukke branden.

Rosenbauer RT

Brandbilen bygges af firmaet Rosenbauer, hjemmehørende i Østrig. De leverer alt muligt udstyr indenfor brandbekæmpelse. Den elektriske brandbil hedder Rosenbauer RT, hvor RT står for ”Revolutionær Teknologi”. Den skal leveres i 2023. Det oplyses, at den har en ladekapacitet på 150 kW, hvilket tillader en meget hurtig opladning. Motoren er på 350 kW og batteriet har en kapacitet på 132 kWh. Det understreges, at netop den fraværende dieselrøg vil forbedre brandmændenes arbejdsmiljø.

Brandbilen bliver den femte elektriske brandbil i Verden, efter Berlin, Amsterdam, Dubai og Los Angeles.

Tja, hvad skal man sige? Den korte rækkevidde (firmaet er tavst om det spørgsmål, men en enkelt kilde nævner helt op til 100 km), som jo især vil være et problem om vinteren, og spørgsmålet om opladning gør køretøjet noget ufleksibelt til sine opgaver. Hvor finder man lige en 150 kW ladestation, når man har brug for den? Det anføres, at de fleste udrykninger i Vancouver kun er på 5-10 km, men hvad nu hvis brandbilen er blevet sendt til én brand og derefter bliver dirigeret direkte videre til en anden? At den slæber rundt på en dieselnødgenerator (der også skal medvirke til at holde brandpumpen i gang hvis batteriet løber tørt), er jo også et tydeligt tegn på teknologiens umodenhed og uformåenhed.

Ligesom elbiler er rige folks legetøj, er elektriske brandbiler vist et udtryk for rige kommuners grønvaskning. I praksis får de ingen betydning.

Tak til Paul Homewood fra Not A Lot of People Know That.

Del på de sociale medier

4 Comments

  1. Claus Beyer

    Brandbilen er trods alt ikke grøn.

  2. Først skriver du, at “den er så tung, at batterierne kun tillader op til 30 kilometers kørsel” og dernæst om “Den korte rækkevidde (firmaet er tavst om det spørgsmål, men en enkelt kilde nævner helt op til 100 km)”. Så kan den køre op til 30 km eller op til 100 km inden dieselgeneratoren skal startes? Det første gør det komisk, det andet gør det blot almindeligt dumt.

    • Søren Hansen

      Ja, der er tvivl om rækkevidden. I praksis betyder det nok, at den som alle elbiler kan køre væsentligt kortere om vinteren end om sommeren, så ingen ved rigtigt hvad den kan. Som sagt var de 100 km kun nævnt i en enkelt artikel, mens flere andre nævnte de 30.

  3. Preben+Møller+Jacobsen

    Man kan jo så håbe på, at brandbilen type RT (”Revolutionær Teknologi”?) ikke selvantænder. Gad vide til hvilken pris de mange batterier koster at udskifte. Batterikapacitet 132 KWh vejer såmænd 660 kg og fylder 377 liter eller næsten 0,4 m3, hertil en dieselgenerator + brændstoftank. Det revolutionære ligner mere en molbohistorie, det vil ikke undre, hvis politikerne i deres opfindergen opdager, at en vindmølle på brandbilens tag kan spare dieselgeneratoren.
    Giver associationer til NATO´s Generalsekretær Jens Stoltenberg, der under det årlige møde 2021 fortalte forsamlingen, at NATO også agter yde sit til bekæmpelsen af klimaforandringer, bl.a. ved at udstyre kampvogne med solceller og m.m. i samme niveau, det var skam alvorligt ment, til stede var den øverste NATO-ledelses generaler og herunder mange officerer.

Skriv et svar til Preben+Møller+Jacobsen Cancel

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*