Klimaadfærd, Klimarealisme i medierne, Ny Teknologi

Elbusser

I Philadelphia ville bystyret i 2016 ride med på klimabølgen og investerede 24 millioner dollars i 25 nye batteridrevne busser. Nu skulle den offentlige transport omstilles til grønt. Der blev sagt mange smukke ord i den anledning, nu var der ved at ske noget med klimaet.

Men allerede i februar 2020 blev busserne taget ud af drift igen. Der var to grundlæggende problemer. Batterierne var så tunge, at de overbelastede bussernes chassiser, der slog revner.

Værre var det, at busserne ikke kunne køre langt nok på en opladning. Man havde omhyggeligt udvalgt relativt korte ruter, uden for mange stigninger undervejs. Det burde være ideelt. Men alligevel skulle busserne helst kunne køre ca. 150 km på en opladning, svarende til en dags kørsel. Det kunne de ikke, de lå mellem 50 og 100 km. Desværre var der ikke plads til at opstille ladestationer ved deres endestop, så man kunne ikke lade op i løbet af dagen.

Det er blevet nævnt i mange sammenhænge, at batterier ikke egner sig som energikilde til tung transport, pga. det dårlige forhold mellem batteriets vægt og køretøjets rækkevidde. En bybus må således henregnes til tung transport. Dertil kommer prisen. 6 millioner kr. for en almindelig bus synes at være i overkanten. Det er ikke nemt at være ”grøn”.

https://freebeacon.com/biden-administration/report-philadelphias-proterra-fleet-in-complete-shambles/

Please follow and like us:
Del på de sociale medier

2 Comments

  1. Oluf+Johnsson,+MEd+CPE,+Dipl.+AE,+BSc.,+m.+m.

    Det er ligesom Deutsche Post og ditto franske, der efter kort tid har skrottet mindst 10.000 postbiler, idet de var komplet ubrugelige til formålet af samme årsager som dem i Philadelphia. Godt kommunalbestyrelsen i Tønder kommune droppede ønskerne fra venstrefløjens partier samt Borgerlisten om at anskaffe elbiler, da kommune skiftede 110 biler ud for knap to år siden. Man må håbe, at de nævnte partier og Tønderlisten besinder sig, når den næste udskiftning bliver aktuel, eller helst indser det håbløse i tanken! Men man kan roligt frygte det værste, så der er KUN eet at gøre: Stemme på dem, der ikke hopper på den slags utopier ved KV 21!

  2. Peder Kruse

    En hybrid udgave med passagerpedaler ?

Skriv et svar til Oluf+Johnsson,+MEd+CPE,+Dipl.+AE,+BSc.,+m.+m. Cancel

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*