Energipolitik, Klimarealisme i medierne, Ny Teknologi

Kan elbiler redde os?

Elbiler kommer ikke til at redde os fra den globale opvarmning. Det er konklusionen i artiklen her. I 2018 blev der solgt 17,3 millioner nye biler i USA, heraf var ca. 360.000 elbiler. Det svarer til 2 % af det samlede bilsalg. Samtidigt slog forbruget af benzin nye rekorder.

Artiklen prøver at regne på, hvor mange elbiler, der skal til, for at reducere USA’s benzinforbrug med en tredjedel. Man når frem til, at der skal være ca. 100 millioner elbiler på de amerikanske veje, før det mål er nået. I hele verden er der p.t. ca. 5 millioner elbiler, så USA skulle således bruge 20 gange så mange, bare for at opfylde det relativt beskedne mål.

Det største problem er imidlertid ressourceforbruget i forbindelse med så voldsom en forøgelse af antallet af elbiler med tilhørende batterier. Skulle hele USA’s bilpark konverteres, vil det koste en mængde kobolt, der er 18 gange den nuværende produktion i hele verden, og tilsvarende 9 gange den globale udvinding af neodymium, 7 gange litiumproduktionen og 4 gange for kobbers vedkommende.

En så kraftig udbygning af verdens minedrift er næppe realistisk, og i tilgift er det et problem, at Kina sidder på en stor del af ressourcerne og derved vil opnå, at resten af verden bliver endnu mere politisk og økonomisk afhængige af Xi Jinping & Co.

https://thehill.com/opinion/energy-environment/460496-electric-vehicles-wont-save-us-from-climate-change

Litiummine (Meta.eeb.org)

Del på de sociale medier

4 Comments

  1. Lene Larsen

    Tak for oversættelse og original tekst. Kan godt se dilemmaet

  2. U. Pielmeier

    Dertil kommer, at elbiler lige nu ikke kan skrottes som normale biler.
    Hvad består en elbil batteri af?
    Ein etwa 400 kg schwerer Lithium-Ionen-Akku enthält durchschnittlich 100 kg Graphit, 32 kg Nickel, 11 kg Kobalt, 10 kg Mangan und 6 kg Lithium sowie einen flüssigen Elektrolyt. Hinzu kommen große Mengen an Kunststoff, Aluminium und Stahl von Gehäuse und Komponenten wie Kabeln, Platinen und Elektrodenfolien.
    Status i 2021 er, at processen at adskille en elbil batteri, er en MANUEL proces. Det tager i Tyskland en speciel uddannelse (i 3 trin, hver med sin certifikat), som en normal bilmekaniker, eller bilelektriker, ikke har.
    Den manuelle process tager en time. Altså per batteri.
    Det er dyrt. For dyrt, at det kan køre økonomisk rundt:
    “Damit einher geht die Frage nach der Wirtschaftlichkeit des Akku-Recyclings. „Die Einnahmen durch den Verkauf der recycelten Stoffe wiegen die Kosten für Sammlung, Demontage und Recycling nicht auf“, fasst Falk Petrikowski vom Umweltbundesamt das Problem zusammen. Die derzeit kostengünstigere Variante stellt daher der Import von Primärrohstoffen aus Minen, etwa im Kongo, dar. Allerdings sind damit erhebliche Risiken und ethische Probleme verbunden. So ist bei der Förderung der Rohstoffe Kinderarbeit an der Tagesordnung, kriegerische Konflikte werden durch die Erlöse mitfinanziert.”
    Så omkostningerne er for store, og derfor importeres råvarer fra problematiske områder, som for eksempel Kongo. Med miljøsvineri, børnearbejde, undertrykkelse, så vi der har råd til en Tesla kører med “grøn samvittighed”.

    Til alle de nævnte problemer kan vi lige også tilføje selve farepotentialet der ligger i batterierne:
    Defekte E-Fahrzeug-Akkus sind hochgefährlich
    “Alle E-Auto-Akkus haben eines gemeinsam: Lithium-Ionen-Batterien sind potenziell gefährlich. Aufgrund ihrer Inhaltsstoffe sind sie reaktionsfreudig, können in Brand geraten und stecken selbst im entladenen Zustand noch voller Energie. Jeder Transport eines E-Auto-Akkus fällt deshalb unter das Gefahrgutrecht. Bereits der Transport und das Recycling von unbeschädigten E-Fahrzeug-Akkus ist also mit Risiken verbunden. Wie aber ist mit defekten Hochleistungsbatterien umzugehen, die bei einem Autounfall mechanisch beschädigt worden oder gar in Brand geraten sind? Derart schwer beschädigte Batterien gelten als hochgefährlicher Sondermüll, da es zu Entflammung, gefährlichen chemischen Reaktionen oder dem Austreten giftiger Gase kommen kann.

    Sondermüll (special-affald)? I de grønne biler? Hvem var det der ikke ville have flere a-kraftværker, fordi de producerer livsfarlig og miljøgiftig affald?

    Se hele rapporten her. Jeg har desværre ikke kunnet finde en lignende rapport fra Danmark, jeg tror dog at problemerne herhjemme er præcist de samme.
    https://www.sonderabfall-wissen.de/wissen/recycling-und-entsorgung-von-e-auto-batterien/

  3. Hverken Berlingeren eller Jyllands-Posten ville i November 2020 bringe denne artikel fra undertegnende:
    Lars Oxfeldt Mortensen

    • Søren Hansen

      Nu har vi så valgt at bringe den her på siden som debatindlæg, så der er flere, der ser den og får fornøjelse af den. Håber, at det er OK.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*