Tekst af AR Göhring, EIKE, oversat fra P. Gosselins opsummering af Frank Lansner.
Deutsche Post indkøbte i 2014 i tusindvis elektriske køretøjer “streetscootere” til omdeling af breve og bakker. Faktisk opkøbte Deutsche Post selve producenten “streetscooter” så satsningen var enorm. Men Streetscooterne de bliver nu alligevel droppet. De tyske medier forklarer dette med ”dårlig ledelse” af det store firma.
Mange tyske byboer kender de små gule elektriske scootere fra det tyske postkontor der bruges til at levere breve og små pakker til borgerne.
For ikke længe siden kunne man læse via Facebook om hvordan Streetscooterne næppe kunne nå tilbage til postkontoret, især om vinteren, og endda kun lige når opvarmningen er slukket i køretøjet… uha.
Nu følger ledelsen af Swiss Post også efter og afslutter ligeledes eksperimentet med elektriske Streetscootere.
Virksomheden bag Streetscootere var oprindeligt en ung dynamisk privat virksomhed i et “sexet” felt – ligesom kunstig intelligens eller klimabeskyttelsesteknologi. Deutsche Post købte virksomheden med den velvillige støtte fra den miljøelskende presse og brugte den til at polere sit ellers stive image lidt.
Imidlertid skal ethvert PR-kup, der er baseret på elektrokemi, i sidste ende kunne bevise sig selv i hverdagen over år.
Streetscooterne kunne tydeligvis ikke bevise sit værd i hverdagen over år. Det er ikke muligt at skubbe et elektrisk køretøj, der stadig er fyldt med breve og pakker tilbage til det lokale depot, når batteriet er tomt: Scooteren er for stor og tung til det. Eller også skal man planlægge kortere ruter (om vinteren), hvilket reducerer effektiviteten.
Da der kun leveres breve i løbet af dagen, kan scootere nemt oplades om natten. Men hvis du skal genoplade i løbet af arbejdstiden, tager det timer og det er ikke rentabelt.
Berlin e-bus fiasko
Tag for eksempel også Berlin-E-bus-eksperimentet: litiumbusserne kører fra 8 til 12 kl. Dernæst overtager dieselbilerne. Alt taler i denne sammenhæng om en dobbelt infrastruktur, som naturligvis også er henad dobbelt så dyr. Deutsche Post måtte formodentlig styre en lignende ineffektiv dobbeltflåde på ca. 13.000 streetscootere. Scooterne brød oftere sammen, og måtte ofte repareres og erstattes af dieseldrevne varevogne.
En kommentator fra ntv-tv forklarer imidlertid fiaskoen med den langsomme forvaltning af Deutsche Post: Et projekt som en el-flåde af elbiler skal drives af fleksible ledere med entusiasme og hjertet på det rigtige sted, så skal det nok fungere.
Under alle omstændigheder er Deutsche Post oppe imod de fysiske og økonomiske rammer og muligheder. Deutsche Post er en forretningsgruppe, der er nød til at tjene penge.
Berlins administration derimod arbejder med midler fra skatter og Berlins politikere holdes ikke ansvarlige for deres fiaskoer med deres egne private aktiver.
Nogle vil måske hævde, at Tesla har opnået bedre succes og derfor må det elektriske eksperiment kunne lade sig gøre. Men dette er ikke nødvendigvis helt sandt: Tesla har modtaget milliarder af dollars i amerikanske subsidier. Uden disse milliarder ville Tesla givetvis være gået konkurs eller blot blevet til en lille niche-producent.
Vi tyskere oplever nu det samme i Brandenburg: Fordi Merkels politiske koalition ønsker at have en andel i Teslas medieseksualitet bruges enorme ressourcer.
At en f.eks hel skov nedskæres og billigere polske arbejdere skal ansættes til disse dyre initiativer betyder ikke noget for politikere og den almene Presse.
Et batteri til en EL bil
koster 80 000kr.
ved 10kr/L
kan man få 8 000 Liter
benzin.
ved 10 Km/L kan man køre
80 000 Km.
ved 15 Km/L kan man køre
120 000 Km
ved 17 Km/L kan man køre
136 000 Km…
Hvor langt kan man køre på et batteri før det er slidt op ?
DET
er da at tage røven på folk så det vil noget. !!!
OG
Fremstilling og afslaffelse af batterier vil forurene mere end brændstof biler. !
Hvad har man så opnået ?????
Ikke en skid.
Jens Petersen.
Et batteri til en EL bil
koster 80 000kr.
ved 10kr/L
kan man få 8 000 Liter
benzin.
ved 10 Km/L kan man køre
80 000 Km.
ved 15 Km/L kan man køre
120 000 Km
ved 17 Km/L kan man køre
136 000 Km…
Hvor langt kan man køre på et batteri før det er slidt op ?
DET
er da at tage røven på folk så det vil noget. !!!
OG
Fremstilling og afslaffelse af batterier vil forurene mere end brændstof biler. !
Hvad har man så opnået ?????
Ikke en skid.
Jens Petersen
Akja. En af vore lokale politikere, som jeg delte historien til igår, skrev tilbage på Messenger igår aftes en floromvunden forklaring om, at det nok ikke var så galt endda, så han var staDIG af den mening, at man godt her i Tønder kommune godt kunne have investeret i elbiler istedet for at bytte alle ud med nye diselbiler. Mod (skal vi udtrykke det lidt blidt:) utilstrækkelig viden og forståelse af visse naturvidenskabelige fakata, kæmper selv vi forgæves! 🙁
De, der taler meget om kunstig intelligens er ofte de samme , relativt, som taler meget om benproteser.
Der synes at være et generelt mønster om, at disse klimapolitiske prestigeprojekter SKAL lykkes, og det i hvert fald SKAL se ud, som om de er lykkedes, også når de er fiaskoer – hvilket de ofte lader til at være.