Juntaen i Bruxelles har besluttet sig for, at for at redde Jordens klima, er det nødvendigt, at alle i EU kører i elbil. Som følge heraf må der ikke sælges benzin- og dieselbiler i EU efter 2035. Desuden har juntaen stillet krav til bilproducenterne om maksimal CO2-udledning fra 2025. Kravet gælder som et gennemsnit for de biler, fabrikken producerer. Overholdes kravet ikke, vanker der store bøder. Alene VW risikerer en bøde for året 2025 på 15 milliarder kroner. Da det er teknisk umuligt at overholde kravene for benzin- og dieselbiler, er det nødvendigt også at fremstille nogle elbiler, som kan tælle med i statistikken.
Men desværre er der ikke mange, som vil købe elbilerne. Det gælder specielt i de store lande Tyskland, Frankrig, Italien og Spanien. I januar 2024 var fordelingen af solgte biler i EU 85,2% benzin og diesel og 10,9 % el. Derfor må sidstnævnte sælges med tab. Tab som fabrikkerne så må hente ind på kunstigt høje priser på benzin- og dieselbiler. Det gør det nærmest umuligt for europæiske fabrikker at konkurrere med Kina. Det har Jyllands-Posten Finans skrevet mere om.
En elbil på gaden koster betydeligt mere end en benzin- eller dieselbil på trods af, at staten giver meget større tilskud, og benzin- og dieselbilerne betaler et skjult tilskud til batteri-bilerne.
Mange har sagt, at de våde drømme om den grønne omstilling aldrig bliver til noget, for når befolkningen opdager, hvor meget den vil koste, så sætter de hælene i. De har utvivlsomt ret. Hvis vi blev spurgt! Men det gør vi ikke. Regningen bliver listet ind som tilskud fra staten og som tab i statsejede selskaber, og pengene hentes ind over skatten. De omkring 60 milliarder, der skal bruges til forstærkning af elnettet, bliver hentet ind over elregningen. Vi opdager det først, når regningen kommer, og så er det de færreste, der ved hvorfor.
Det mest groteske er, at elbilen er rigtig skidt for CO2-regnskabet, fordi den i praksis kører på el produceret på fossile brændsler. Det har jeg skrevet mere om her.
Men nu har juntaerne i Bruxelles og på Christiansborg jo besluttet, at sådan skal det være, så må det jo gennemføres. Uanset prisen.
Ideen med elbil var en fin ide hvis man da bare lige havde fået styr på at udvikle et klimavenligt elbilbatteri først 💩, global opvarmning og klimaforandringer er løbet total løbsk efter Verden begyndte masseproduktion af elbiler og derved øget CO2-udledningen over tid i en så voldsom grad, at vi nu kan se at elbil-masseproduktionen er skyld i den accelererende globale opvarmning og klimaforandringer som regeringen og elbil-producenter har tudet folks ører fulde om at de ville kunne hjælpe med at forhindre, hvis de fik elbil.
Det er min mening at dette vil blive almen viden, i fremtiden, hvor fatal elbil-ideen var uden en miljøvenlig produktion, hvis nogle skulle turde at sige det 🙈
Der har da givetvis været et pænt bidrag til atmosfærens CO₂-indhold fra produktionen af elbiler, men den er nu næppe hovedårsagen til den globale opvarmning – heller ikke i det omfang, at temperaturstigningen skyldes atmosfærens stigende CO₂-indhold.
Mikael Thau skriver (9. marts):
“Den helt store fejl i den bureaukratiske tænkning er den i klimaverdenen fastsatte ide, at et lands CO2-ansvar alene er afhængig af den rent fysiske udledning af CO2 indenfor det enkelte lands geografiske område. Når befolkningens opførsel og forbrugsmønster ikke på nogen måde indregnes i landets CO2-regnskab, virker den nuværende klimapolitik dog ikke set i forhold til at reducere den globale CO2-udledning.”
Så enkelt er det jo ikke. Intet land er forpligtet til at producere varer og tjenesteydelser, som er skadelige for klimaet. Så selvfølgelig må det være producentlandene, der har ansvaret for, hvor mange drivhusgasser, de udleder.
EU-Kommissionen på tilbagetogt!
Iflg. flere europæiske medier bl.a. østrigske ‘Kronen Zeitung’ (https://www.krone.at/3261590?utm_source=direct&utm_medium=taboola_recirculation), foreslår Ursula von der Leyen ophævelse af forbud mod forbrændingsmotorer (ICE), idet disse iflg. en undersøgelse bestilt af EU er mere klimavenlige end EVs. Dette sker i valgåret 2024. Jeg tror, at det kan være valgflæsk, men det kan også være, at nogen er begyndt at lytte til de vise mænd, der advarer mod de økonomiske følger af en brutal udfasning af ICEs. NZZ havde et langt interview med Daniel Yergin om emnet. Hvis man er rigtig god til tysk, kan man læse det på Neue Züricher Zeitungs website: https://www.nzz.ch/wirtschaft/energieguru-daniel-yergin-ich-habe-die-diskussion-satt-eine-energiewende-in-25-jahren-oder-weniger-ist-unwahrscheinlich-ld.1819617?mktcid=nled&mktcval=181&kid=nl181_2024-3-11&ga=1
Man kan se prisudviklingen på batterier her: https://www.goldmansachs.com/intelligence/pages/even-as-ev-sales-slow-lower-battery-prices-expect.html
De 60% lavere omkostninger (bare over det seneste år) slår ikke fuld igennem på europæiske biler. Men det betyder, at elbiler bliver billigere at producere end fossilbiler indenfor 1-2 år.
Det er jo primært pga. opbremsningen i efterspørgslen, at metalpriserne er faldet. Skulle elbilmarkedet komme op i omdrejninger igen, vil det atter medføre højere priser på metallerne og dermed bilerne. Der er ikke nogen nem vej ud af det her…
Det er ikke korrekt. Det er innovation og stigende kapacitet, der bringer priserne ned iflg. Blomberg:
“Faldet skyldes både voksende batteriproduktion og lavere priser på råmaterialer og komponenter, skriver Bloomberg. Ifølge dem er efterspørgslen på batterier vokset støt med 53 procent om året, men produktionskapaciteten er vokset med mere i den samme periode, så på trods af den øgede efterspørgsel har batteriproducenterne dårligere udnyttelsesgrad af deres fabrikker, hvilket også har påvirket priserne.”
Man kan læse denne artikel (hvorfra citatet stammer). Her forklares også problemerne for tyske VW på verdensmarkedet: https://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/elbilbatterier-er-rekordbillige
Produktions- og salgstal på verdensplan er jo heller ikke faldende. Her skal man nok kigge på Kina hvor væksten i både elbiler og VE er meget markant.
Der er mange tal på bordet i øjeblikket. De faktiske viser en kraftig opbremsning i salg og produktion af elbiler, mens fremtidsprognoser altid er ufatteligt optimistiske. Lad os se – og hermed slutter diskussionen om elbiler her.
Er der da slet ingen der ved hvad innovation og udvikling er?
Innovation og udvikling er en nødvendig drivkraft, der skaber nye, spændende produkter, der nu og fremtiden vil komme alle til gode.
Glem angsten for forandringer og se muligheder istedet for begrænsninger .
https://pro.ing.dk/mobilitytech/artikel/fremskrivning-elbiler-kan-matche-benzinbilernes-pris-i-2030
Det er nok bedre at vente, til tingene rent faktisk har udviklet sig, før man satser hele butikken, f.eks. i form af “grøn omstilling”. Tænk på alle forudsigelserne om, at passagerflyvning i fremtiden som rutine ville være supersonisk. Det blev til Concorden og endte i et flammehav en trist eftermiddag i Charles de Gaulle-lufthavnen.
Hvis man venter sker der ingenting.
Da den første Ford T så dagens lys kunne ingen forudsige de biltyper vi ser idag. Havde man tænkt det er nok bedre at vente, så var der hestevogne i gaderne endnu.
Forskning, udvikling, innovation skaber en bedre fremtid, indtægter til lande, ingen grund til pessimisme.
Ford T er et fremragende eksempel på, hvordan udviklingen skal finde sted. Ford udviklede og solgte ikke sin bil, fordi han partout ville af med hestevognene (pga. de mange hestepærer i New York). Bilen kom på markedet og viste sig at være noget, folk havde råd til og gerne ville have, fordi det kunne give dem mere mobilitet og forbedre deres liv. Men det kunne ingen vide på forhånd.
Med elbiler og grøn omstilling er det omvendt – her er løsningen udpeget på forhånd, og trods dens mange problemer forsøger man at stoppe den ned i halsen på folk, pga. en tro på en “klimakrise”. Læs mere her:
https://klimarealisme.dk/2022/11/07/omstillinger-i-historisk-lys/
Hvis EU havde været ved roret, havde hun forbudt fremstilling af brændstofbiler fra 1920. Den amerikanske bilindustri ville være død under fødslen.
Nu dræber Von der Løgnhals den Europæiske bilindustri i klimaets navn. Til gengæld åbner der sig kæmpe forretningsmuligheder, hvis de store bilfabrikater omlægger produktionen til krigsmateriel.
Jeg tror nu, at de fleste, der følger denne side, er klar over, hvad innovation og udvikling er.
Ørsted opdagede elektromagnetismen i 1820 og lige siden er samfundet blevet stadigt mere og mere elektrificeret. En udvikling som vil fortsætte, fordi det giver mening for samfundet og for individet. VE og elbiler har selvfølgelig en plads heri.
Petersen har dog ret i, at det, der foregår i EU, i høj grad minder om planøkonomi, hvor myndighederne ønsker at presse en bestemt udvikling igennem og sørger for den nødvendige finansiering. Innovation og udvikling styret af myndigheder og den tilhørende planøkonomiske tænkning har historisk set ikke ført til de bedste løsninger og kan let føre til blindgyder.
Den helt store fejl i den bureaukratiske tænkning er den i klimaverdenen fastsatte ide, at et lands CO2-ansvar alene er afhængig af den rent fysiske udledning af CO2 indenfor det enkelte lands geografiske område. Når befolkningens opførsel og forbrugsmønster ikke på nogen måde indregnes i landets CO2-regnskab, virker den nuværende klimapolitik dog ikke set i forhold til at reducere den globale CO2-udledning.
Fejlen bliver dog stadigt mere og mere erkendt og også i klimakredse. Problemet er dog svært at gøre noget ved af indlysende grunde. Der er derfor risiko for, at den af myndighederne styrede innovation ikke fører til noget, der er bedst og billigst med en fremtid eftertragtet af forbrugerne.
Per Mikkelsen
Jeg har ikke skrevet, at vi ikke kan skifte til elbiler på grund af manglende infrastruktur. Jeg har skrevet, at det bliver dyrt.
Er man bekymret for sin kultveilte-udledning, bør man slet ikke have en bil.
Alle producenterne er i gang med produktionslinjer med små elbiler, som rammer markedet til priser på 150-200.000 kr. Og her er det vitterligt produktionspriser og ikke tilskud og afgifter, der sætter niveauet, som man så for de større elbiler af første generation.
….
Erling [skriver] at store dele af verden aldrig kan omstille til elbaseret transport pga. svag infrastruktur. Men Afrika ser nu ud til at tage hurtige skridt over på elbaseret transport. Det skyldes først og fremmest motivet til at frigøre sig fra oliemarkedet og den bundløse gæld pga. fossile brændsler.
[Forkortet af red.]
Her er to ud af flere løse påstande, der er gentaget mange gange, selvom de ikke bliver mere rigtige af det.
Produktionspriser på elbiler på 150-200.000 er jo 3-4 gange højere end produktionspriserne på de små benzindrevne køretøjer. Derved er elbilerne basalt stadigvæk alt for dyre – og enten skal de subsidieres kraftigt – og benzinbilerne “straffes” med afgifter, eller også har vi stadigvæk ingen mulighed for at få den brede befolkning med på elbiler.
Og så er uvidenheden om Afrika bemærkelsesværdig. Infrastruktur til opladning og reparation af elbiler er rasende dyr og helt uden for rækkevidde i mange lande. Det er benzindrevne køretøjer ikke. Den bedste løsning for de afrikanske lande vil være, at de får lov til at udvikle deres egne forekomster af olie og gas (de har masser) og derved billigt kan få adgang til den nødvendige energi til transporten. Her har vestlige klimafanatikere på det skammeligste bl.a. fået bankerne til at gå med på at forhindre, at Vesten er med til at finansiere de fossile energikilder i Afrika. Det driver landene i armene på Kina, og derved har vi skudt os selv i foden to gange.
Fx er OAC ved at opstille 1 million ladestationer i Sahara, så migranterne kan bruge deres elbiler, når de skal til Europa.
P.M. Hansen
Jeg ved ikke, om EU har udsted et direktiv, men jeg har hørt og læst så mange gange, at forbudet kommer fra EU, så jeg antager, at det er rigtigt.
Jeg har fundet det. Kravet er 25 pct. reduktion fra 2021-25 og 37,5 fra 2021-30.
Er det et EU-direktiv? Kan ikke finde det. Har du en kilde, for det er jo interessant!