Det er ved at gå op for myndigheder og elselskaberne, at det her med at basere et stærkt elektrificeret samfund på ustabil sol og vind kan have sine udfordringer. Risikoen for blackouts, hvor hele nationer kan sidde i mørke, er noget, man ikke længere kan se bort fra.
Allerede før den nuværende energikrise vedtog England nye regler for ladestandere til elbiler, både i hjemmene og på arbejdspladser. Reglerne vil træde i kraft i maj 2022. Alle ladestandere skal være fjernstyrede, og det bliver nu således, at de ikke vil fungere i spidslastperioder: 8 – 11 om formiddagen og 16 – 22 om eftermiddagen/aftenen.
Regeringen vil også have mulighed for at indføre tilfældige forsinkelser i opstarten af laderne – i op til 30 minutter efter kl. 11 og kl. 22. Det er selvfølgeligt for at undgå, at alle elbilejere påbegynder ladning på én gang og derved overbelaster nettet.
Offentlige ladestationer og lynladere på motorveje bliver undtaget for alle reglerne.
Det er tydeligt, at reglerne skal forhindre folk i at starte opladningen af deres biler, så snart de kommer hjem fra arbejde. Opladningen skal ske om natten, hvor der er mindre pres på elnettet. Men hvad så med folk, der har skæve arbejdstider? Hvornår kan de lade deres elbiler op?
Ind til videre er der kun ca. 300.000 elbiler i England, så myndighederne er tidligt ude med deres nervøse tiltag. Men det er jo formentligt også kun begyndelsen på de restriktioner, vi skal til at leve med, hvis det står til dem.
En anden ting er, at hvis man har satset kraftigt på solenergi, burde der være stor interesse i at få ladet så meget op som muligt, mens solen står på himlen. I det tilfælde er opladning om natten ikke nogen særligt god idé.
Spørgsmålet er så, om sol, vind og elbiler overhovedet er en god idé.
En gammel kollega fra MIT fortalte, at mange i 1974 kørte rundt med stickers: “We told you”.