Klimapolitik, Klimarealisme i medierne

Vejen mod afgrunden

Storbritannien er beriget med en afart af vores hjemlige Klimarådet, the Climate Change Committee, CCC, ”klimaforandrings-komiteen”. CCC er betydeligt mere rabiat end Klimarådet, der dog trods alt udtaler sig om fremtiden med en vis forsigtighed. Men CCC går til stålet, og har netop udsendt sin syvende rapport vedrørende ”kulstof-budgettet”, denne gang for perioden 2038-2042. Titlen er netop ”Det Syvende Kulstofbudget” og undertitlen: ”Rådgivning til den britiske regering”.

Det er en diger sag på 394 tætskrevne sider, som næppe ret mange får læst i sin helhed.

Rapporten regner med en 90% reduktion i udledningerne i 2040, sammenlignet med 1990, se fig. 1. Forfatterne regner med at turen mod ”netto-nul” kun vil koste 0,2% af det britiske bruttonationalprodukt pr. år i gennemsnit, og når vi når perioden dækket af den Syvende Rapport, 2038-2042 vil den grønne omstilling faktisk give en økonomisk gevinst. Netto-nul vil give fordele, idet landet skånes for fremtidige chok fra prisudsving på de fossile brændstoffer – og det nævnes, at der vil blive skabt nye jobs f.eks. i forbindelse med installation af varmepumper.

Fig. 1: CCC har indtil nu udgivet 7 rapporter, der hver især dækker en femårsperiode frem mod „netto-nul‟ i 2050. CB1-CB3 er overståede kapitler, CB4-CB6 skal der efter sigende allerede være lovgivet om, og CB7 er den nuværende rapport. Kurven viser CO₂-udledningerne i mio. ton/år.

CCC har store planer for fremtiden, de skal stort set udelukkende være baseret på sol og vind. Her kan man læse:

I 2040 er havvinden vokset 6 gange fra de nuværende 15 GW til 88 GW. Landvinden bliver fordoblet til 32 GW og solcelle-kapaciteten stiger til 82 GW. Ved siden af skal der være kernekraft, gaskraft med naturgas og CO2-opsamling, eller brintfyret, og batterier, samt forbindelseskabler til nabolandene. Det vil give en pålidelig elforsyning selv i år med ugunstige vejrforhold.

Når man går dybere ned i rapporten, leder man forgæves efter nogen metode til at sandsynliggøre, at der kan etableres en stabil elforsyning, der dækker forbruget. Der regnes kun med en beskeden kapacitet af batterier og så et mindre antal gaskraftværker, der skal køre med opsamling af CO2, så de er ”klimaneutrale”. Paul Homewood gør opmærksom på, at under en Dunkelflaute vil der langt fra være kapacitet nok til at klare spidsbelastningen hver dag, og i øvrigt vil der ikke være lager nok til ret mange timer.

CCC tror selvfølgeligt fuldt og fast på, at priserne på vindmøller, solceller, batterier og elbiler vil fortsætte med at falde, som de har gjort frem til 2022, se fig. 2. Den nye udvikling inden for f.eks. havvinden er åbenbart forbigået CCC’s opmærksomhed. Som Paul Homewood skriver i en anden artikel, så taler CCC om en pris på havvind i 2023 på 51 £/MWh, der vil falde til 32 £ i 2030. Men de nyligt indgåede fastpriskontrakter ligger omkring 82 £/MWh, og alt tyder på, at de vil stige yderligere. Tilsvarende med solcellerne, hvor CCC anfører en nuværende pris på 46 £/MWh, faldende til 34 £ i 2030. Imidlertid resulterede det seneste udbud af fastpris-kontrakter i et beløb på 69 £/MWh.

Fig. 2: Drømmene om fremtidige priser på energien i £/MWh for hhv. havvind og solceller. Th batterier (£/kWh)

I 2040 skal næsten alle biler være elektriske, det gælder også tungere køretøjer. I dag er der kun ca. 2% elbiler. Tilsvarende skal 50% af alle boliger have varmepumper, versus 1% i dag. For almindelige personbilers vedkommende forventer CCC, at elbilerne allerede mellem 2026 og 2028 vil være billigere end benzin- og dieselbiler, og derfor vil samfundet begynde at spare penge, hver gang en borger køber en ny elbil.

Det samme gælder de store ambitioner vedrørende varmepumperne, hvor der skal installeres ca. 1,5 millioner pr. år. Men da elektrisk opvarmning er meget billigere end gas, vil samfundet også her spare penge – ifølge CCC. Briternes huse skal naturligvis isoleres, men CCC siger ikke noget om alle de praktiske vanskeligheder, der bliver med isoleringen og med at få tilstrækkeligt med varme i hele det traditionelle britiske byggeri.

Industrien skal primært omskoles til elektricitet, i de brancher, hvor der er brug for høje temperaturer, kan der blive tale om gasforbrug med CO2-opsamling, eller evt. brændstoffer baseret på biomasse. CCC er ikke – i modsætning til vores hjemlige Energistyrelse – særligt lun på ideen med brint i større målestok. Men historien melder ikke noget om, hvad man så skal gøre med de kolossale overskud af strøm, der produceres, når Solen skinner og det blæser godt. Om industrien skriver CCC:

Industriens dekarbonisering frembyder en mulighed for at forøge investeringerne i produktion og få en konkurrencemæssig fordel i produktion med lave CO2-udledninger. Det vil kræve politiske forhold, der understøtter udviklingen, for at producenterne forbliver globalt konkurrencedygtige, mens de dekarboniserer, og for at undgå at energitunge virksomheder forlader Storbritannien.

Man drømmer sødt, og så skal der bruges masser af skatteyderpenge på at understøtte virksomhederne, sådan som man allerede er i fuld gang med nu. Omlægningen skal primært være ved overgang til elektrisk energi, men også kulstofopsamling og brint kan komme i spil.

Rapporten erkender, at det store fald i CO2-udledningerne fra 1990 til nu primært er forårsaget af en kraftig produktionsnedgang, f.eks. er stålfremstillingen faldet til en tredjedel og cementen til det halve. Samtidigt er en stribe store kemiske fabrikker lukket, inkl. begge landets ammoniakfabrikker.

Men det generer ikke store ånder i CCC.

Så kommer vi til landbruget, hvor antallet af husdyr skal reduceres med 27% fra 2023 til 2040. Det skal gennemføres ved, at befolkningens forbrug af kød skal ned med 25% inden 2040, denne gang i forhold til forbruget i 2019, jfr. fig. 3. CCC konstaterer med tilfredshed, at kødforbruget allerede er faldet 10% mellem 2020 og 2022, men nævner dog her, at det generelle fødevareforbrug faldt med 11% i de år. Man forbigår behændigt, at det nok i vid udstrækning skyldes, at en forfejlet energipolitik med de høje energipriser som resultat, gjorde mange mennesker så fattige, at de ikke havde råd til både opvarmning af deres huse og ordentlige fødevarer.

Fig. 3: Kødforbruget i Storbritannien, sort kurve: Historisk frem til 2022, violet: CCC’s fremskrivninger, i gram pr. person pr. uge

Inden 2040 skal de menige briter lære at køre i elbil. De skal dog køre mindre end i dag, og i stedet over på cyklen eller med offentlig transport. De skal installere varmepumper i deres huse, uanset om det teknisk kan lade sig gøre eller ej. De skal spise 25% mindre kød (30% mindre rødt kød og 20% færre mejeriprodukter som ost og mælk). Fødevarerne skal erstattes af grøntsager og kunstige proteiner. Det skulle være godt for folks helbred, kan man læse.

Og så skal vi have ram på folks flyvning. Målene er lidt uklare her, men billetpriserne skal stige og borgere, der flyver ofte, skal straffes yderligere. Hvor drastiske tiltag, der skal til, afhænger af hvor meget ”klimaneutralt” brændstof, der vil være til rådighed i 2040. Det bliver nok meget beskedne mængder, så derfor skal alle fattigfolkene nok i stedet forhindres i at tage på deres årlige charterferie sydpå.

Der er tale om et kolossalt stykke arbejde, der er udført her, og igen må man undre sig. Visionerne er jo totalt løsrevet fra virkeligheden, og ethvert forsøg på at føre dem ud i livet vil bare accelerere briternes færd mod afgrunden, økonomisk og socialt. Det er trist at se på. Men hvorfor gør de det?

Del på de sociale medier

6 Comments

  1. Miljø- og Energiministeriet har netop udsendt sin seneste årsrapport. Det fremgår blandt andet:
    ——-
    Som grønne forbrugere, der tager klimaet alvorligt, må vi kræve EU-lovgivning der sikrer fremtidens generationer imod dårligt vejr.

    For eksempel skal der være lovkrav om, at alle akkumulatordrevne køretøjer fra fabrikken skal forsynes med solceller på taget, der kan dække køretøjets egetforbrug – og også gerne føde energi ind i det offentlige net. Som en nødvendig følge forbydes åbne sportsvogne samt køretøjer med soltag.

    Samtidigt skal der indføres forbud imod akkumulatordrevne cykler. Lovgivningen indføres gradvist, således at der allerede vil opnås en 76,3% reduktion i april 2029, i forhold til energiforbruget i august 2019. Der vil endvidere opnås, at der inden 2045 sker en nedgang i antallet af trafikdrab på helt op til 12,9 menneskelig om året på globalt plan.

    Hvor svært kan det være?

  2. Hans Peder From

    https://www.vigilantfox.com/p/al-gore-wrong-about-everything

    Så er tiden kommet til at udstille alle Al Gore’ s løgne. Der er også en film på vej.

    https://www.thegatewaypundit.com/2025/03/al-gores-phony-climate-alarmism-exposed/

  3. Jørgen Staadsen Petersen

    Forhåbentligt bliver vi klogere i takt med at de grønne bobler brister. Jeg fornemmer helt klart, at der lige så langsomt er ved at ske et stemningsskifter.

    Jeg kan f.eks. godt forestille mig, at Mette Frederiksen en dag i fuld offentlighed siger: Vi har et stort og alvorligt problem, og det er det sikkerhedsmæssige. Alt andet er således bagatel-problemer.

  4. Michael Johansen

    Hvorfor gør de det? Irrationel gruppe-enighed kombineret med klimainkvisitionen der nok skal klapse en på plads, hvis man siger den imod.

  5. Michael Rasmussen

    Generelt er de, der bestemmer i hele Europa, i gang med at begå kollektivt selvmord for os allesammen på alle fronter, imens Rusland og Kina godter sig, og bare venter på det rigtige tidspunkt at slå til.
    Man kan så undre sig over, hvorfor vores såkaldte folkevalgte diktatorer tror de er ansat af os for at ødelægge alt.
    Det mest sandsynlige er jo nok, at de bliver betalt for at gøre det.
    Jeg har i hvert fald svært ved at tro at folk som måske både har børn og børnebørn, vil køre alt i sænk på denne måde med vilje uden at få noget for det.
    Der er derfor kun 2 mulige fremtids-scenarier for os:
    Enten bliver vi invaderet af Putin, lige så let som ingenting når alt er kørt i sænk, eller også bliver der borgerkrig.
    Det bekymrer vores politikere sig ikke om.
    De fortsætter bare mod afgrunden på fuld fart.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*