I Schleswig-Holstein har man lokale politikere, der drømmer om at bidrage til løsningen af klimakrisen og gøre landsdelen ”klima-neutral”. De kastede nu deres øjne på en lille dieseldrevet færge, Missunde II, der stod for overfarten af biler over fjorden ved byen Mysunde, en afstand på ca. 100 meter. Det havde den gjort siden 2003. Hvert år fragtede den omkring 120.000 biler og 50.000 cykler over fjorden. Her følger historien i al sin groteskhed.
En styrelse under Schleswig-Holsteins miljøministerium havde sat sig i hovedet, at dieselforbruget udgjorde en akut klimatrussel, og derfor besluttede man, at færgen skulle udskiftes med en soldreven elektrisk ditto. Hvad kunne overhovedet gå galt her?
Den nye færge, Missunde III med sit karakteristiske store tag til alle solcellerne, blev indkøbt for 3,3 millioner euro, knap 25 mio. kr. Den var klar til at blive sat i drift i januar 2024, efter en del forsinkelser.
Den gamle færge blev solgt til ét eller andet fjols, der ikke vidste, at dieseldrevne færger er helt yt, og alligevel betalte han 17.000 euro for den, godt 125.000 kr.
Det viste sig imidlertid, at driften med den nye færge langt fra var uproblematisk. Det blæser en del på de kanter, og det store tag til solcellerne fungerede som et sejl, der gjorde færgen meget svær at styre i praksis. Elmotorerne, der drev skruerne var små og svage. Man nåede op på, at sejltiden i modvind blev den dobbelte af den normale.
Færgen er også udstyret med styrekabler, der hjælper den over sundet, men det viste sig, at de var for svage, fordi færgen med batterier osv. var betydeligt tungere end den gamle. Den fylder også mere, og det gav problemer ved kajen, hvor der ikke var plads nok. At skifte nogle kabler er en overkommelig opgave, men arbejdet med kajanlæggene ville medføre indgreb i et beskyttet naturområde, det kræver nye tilladelser, myndighedsbehandling og kunne tage flere år.
Så færgen lå uvirksomt hen, og alle kunderne måtte køre en 30 km lang omvej over den nærmeste bro. Det var jo meget klimavenligt. Efter nogle måneder fik en lokal borgmester nok, og han forlangte, at den gamle færge Missunde II blev taget tilbage i drift.
I første omgang forsøgte den lokale styrelse sig med at påstå, at den gamle færge skulle renoveres for et kolossalt beløb, før den kunne bruges igen, men de indvendinger blev fejet til side, og man måtte opsøge ”fjolset”, der havde købt den. Heldigvis var han villig til at sælge den tilbage, dog for 100.000 euro (745.000 kr.), så han endte med at grine hele vejen hen til banken.
Nu har Missunde II fået driftstilladelse frem til 2028 og alle er glade for den stabile og pålidelige service over fjorden. Klimaet klarer sig nok.
The Heartland Institute bruger ugentligt 20 minutter i deres show om fredagen på det de kalder “Crazy climate news”. Det er altid interessant at høre disse grønne “molbo”-historier.