Klimapolitik, Klimarealisme i medierne

Salget af elbiler i Tyskland

Alle klima-ambitiøse lande har opstillet planer for overgangen fra benzin- og dieseldrevne (fossilt drevne) biler til elbiler. Hver gang en fossilt drevet bil erstattes af en elbil, kan man fratrække hele udledningen af CO2, og da vejtransporten tegner sig for en pæn del af f.eks. Danmarks udledninger af drivhusgasser, vil en udskiftning af hele bilparken være et kærkomment tilskud til opfyldelsen af klimamålet. Det er her selvfølgeligt underforstået, at al strømmen, der går til elbilernes opladning, vil være ”klimaneutral”, dvs. komme fra solceller, vindmøller eller biomasse. Sådan er det jo ikke i praksis, men den diskussion lader vi ligge i denne omgang.

Landene har opstillet ambitiøse mål for udfasningen af de fossilt drevne biler, EU har således forsøgt sig med et direktiv, der påbyder landene at standse salget af disse biltyper senest i 2035. I USA har flere delstater været inde på de samme tanker, bl.a. selvfølgeligt Californien.

I Danmark har klimaministeriet lagt en plan som vist på fig. 1. Det ser lidt underligt ud, for stadigvæk i 2034 regner man med, at der bliver solgt en pæn mængde fossilt drevne biler, men året efter er det slut, her er alle solgte biler elektriske.

Fig. 1: Klimaministeriets plan for bilsalget frem til 2035

I Tyskland havde man tilsvarende planer, fig. 2 viser regeringens prognose for salget af elbiler frem til år 2030. Prognosen er fra slutningen af 2023 og her ser man forventningen om en støt stigning fra år til år.

Fig. 2: Den tyske regerings plan for salg af elbiler frem til 2030, i mio. stk.

Men i 2024 er det gået anderledes. Ved udgangen af 2023 bortfaldt statsstøtten til elbiler, den tyske stat har simpelthen ikke råd til at fortsætte den. Det har bevirket et markant fald i salget af elbiler, fig. 3 viser de månedlige antal for andet halvår af 2023 og de første 7 måneder af 2024.

Fig. 3: Det månedlige salg af elbiler i Tyskland fra juli 2023 og frem. Tallene angiver det solgte antal. Kilde: ADAC

Med de bortfaldne statstilskud er det åbenlyst, at elbilerne stadigvæk er markant dyrere end tilsvarende fossiltdrevne modeller, tabel 1 giver nogle sammenligninger, og man ser, at elbilerne er op til næsten 80% dyrere. Det er mange ekstra penge, hvis man ikke er så velhavende, men på den anden side afhængig af en pålidelig transport.

Tabel 1: Sammenligning af tyske priser på 3 bilfabrikanters elbiler (i midten) med tilsvarende fossilt drevne udgaver (th.), i Euro. Kilde: ZDF.

I årets første 7 måneder er privates køb af rene elbiler faldet med 47% sammenlignet med samme periode i fjor. Det tilsvarende tal for plug-in hybridbiler er et fald på 37%. Til gengæld er bestillingerne på fossilt drevne biler steget med 24% fra 2023 til 2024.

Årsagerne til denne tilbagegang er selvfølgeligt i væsentlig grad prisen. Den afskrækker ikke mindst virksomheder, der f.eks. køber eller leaser firmabiler i større antal til deres ansatte. De kigger på udgiften og drømmer ikke om at ”redde” Verden ved at hoppe med på moden med elbiler.

De tyske færdselsmyndigheder har også noteret sig, at antallet af nyregistrerede elbiler er faldet tilbage til niveauet i 2022. Det er jo stik imod regeringens forventninger.

I bilbranchen er stemningen dyster, op imod 90% af autoforhandlerne regner med dårlige udsigter for salget af elbiler, hvor kun 23% er tilsvarende pessimistiske, når det gælder fossilt drevne biler.

Selvfølgeligt er det altid svært at spå om fremtiden, men undertegnede har en fornemmelse af, at EU-kommissionens stop for salg af fossilt drevne biler i 2035 ikke bliver til noget.

Del på de sociale medier

13 Comments

  1. Ole ørsted

    “Som datidens sparepærer” vil vores børnebørn nok sige, når de kigger tilbage på vores tunge el-biler der slider mere på vejene og øger mængden af mikroplast i luften med det yndige bindemiddel 6PPD Quinone i dækkene. Et giftstof der absolut ikke skal ud i naturen, endsige i grundvandet. Miljøomkostninger ved fremstilling af Lithium-batterier tåler ej heller dagens lys. Vi omtale el-biler som noget der vokser på en mark på Lolland. Toyota sprøjter hybridbiler ud i lange baner, fortrinsvis til lande med lidt længere kørselsbehov end det danske, og el-biler med hjemmeladning er forbeholdt de bedrestillede med egen carport el. indkørsel, stakkels byboere. Power-to-X er jo som at læse i drengeårenes Populær Mekanik, det har laange udsigter, og senest har Ørsted bakket ud af projektet, så hvornår Mærsk kan sejle på ethanol for alvor, vides ikke i skrivende stund. At putte spiselige afgrøder i tanken synes jeg godt nok er en dårlig idé. Der er mange måder at købe aflad på, el-biler er en af dem.

  2. Hans Peder From

    https://thecanadianindependent.substack.com/p/watch-farmers-have-overtaken-the

    Med den ene eller den anden begrundelse, ikke så vigtigt, vil de have kontrol med alt.

  3. Syntetisk brændstof er dyrt i dag, men ønsker man i EU og FN virkelig den grønne omstilling, er der ingen vej udenom syntetisk brændstof!!! Og jo flere mængder der produceres jo billigere bliver det, og det er her FN og EU bør være foregangs-modeller med støtte til såvel udvikling som fremstilling, idet elbiler aldrig vil blive udbredt hos den almindelige befolkning i såvel byer som i landdistrikter rundt om i verden, men hvor der stadigvæk er et behov for CO2-neutralt brændstof!!! I Brasilien har man jo i flere år kørt med på biobrændsel, der er fremstillet af affald fra sukkerproduktionen og tilsat det fossile brændstoffer, så alle steder rundt omkring i verden søger man løsninger til forbedringer af miljøet!!! Det kan kun gå for langsomt med fornuftige og bæredygtige alternative til benzin og diesel og især elbiler, der blot er et vanvittigt fænomen udtænkt af interesseorganisationer/firmaer/lande, der vil tjene en hurtig omgang penge på folks frygt for klimahysteriet!!

    • Søren Hansen

      Problemet er her, at hvis f.eks. biobrændstoffer skal produceres i mængder, så de for alvor kan gøre indhug i benzin- og dieselforbruget, vil det lægge beslag på så store landbrugsarealer i Verden, at der ikke bliver nok til dyrkning af fødevarer.
      Og reelt set er der ikke noget hastværk med at komme væk fra olien, den vil og skal blive brugt i mange år endnu. Så er der også tid til at udvikle nogle tekniske løsninger, der for alvor kan sikre vores energimæssige fremtid. Men det første skridt er, at FN og EU lægger deres klima-angst og drømme om hurtig “netto-nul” på hylden.

    • Ikke korrekt med din antagelse Søren omkring den forøget mængde jord til landbrug fremover, idet man i syntetisk brændstof OGSÅ bruger indsamlet CO2-masse, der blandes med restproduktet fra biobrændsel, når det er brugt til erstatning af fex. naturgas, som det er sket i 40% af tilfældet siden Rusland indledte krigen imod Ukraine. Så der er flere måder at udnytte de biologiske produkter, som vi allerede er i gang med. Og fremover bør/skal forskning i syntetiske brændstoffer udvides, så vi fremover slipper for fossile brændstoffer og især elbiler. Vores udfordringer ligger i, at man skal løse problemerne med videnskab og ikke tåbelig galskab i form af ekstra afgifter og ved at forbyde alt andet end elbiler!!!! En forøgelse af verdens samlede landbrugsarealet sker kun, fordi der med voksende velstand i ulandene vil komme en forøget efterspørgsel på andet end de mest basale fødevarer.

      • Søren Hansen

        Hvis du med “indsamlet CO₂-masse” mener diverse affald fra landbrug, industri m.v., så er den til rådighed i mængder, der er alt for små til at kunne erstatte råolien. Og begynder vi at tale om Power to X baseret på brint fremstillet ved elektrolyse og CO₂ opsamlet fra skorstene, så ryger prisen op gennem loftet. Det vil aldrig kunne svare sig, og fungere i den ønskede skala.

  4. Erling Petersen

    Tak for det Søren.
    Jeg har et spørgsmål. Hvor er de rene hybridbiler? Jeg har set flere opgørelser, hvor de er mellem de fossile, og andre hvor de er mellem elbilerne?

    Og så en kommentar. Der sælges en del Plug-ind hybrider. Hvorfor det? Jeg har et gæt. Som du skriver, så bliver det meget svært for EU at nå kravet om 100% el fra 2035. Og det vil gøre meget ondt på Bryssels, hvis de skal indrømme, at de ikke har nået målet. Men de har jo en kattelem! De kan kalde alle Plug-ind hybrider for elbiler, fordi de antager ( i deres regneakt), at de kun bruger benzin som yderste reserve, så er de at regne som elbiler. Så måske er køb af en Plug-ind hybrid rettidig omhu.

    • Michael Johansen

      Min bil er en plug-in hybrid hvor batteriet kun kan levere 1/20 del af rækkeviden i forhold til benzinmotoren, men når det så kommer til at prioritere el/benzin så “tror” den at den er en el-bil og batteriet går hurtigt i 0, specielt når den vælger at køre på el med 110 km/t på motorvejen. Har klaget til forhandleren, men det kan man ikke lige lave om på. Det bliver ren benzin næste gang.

      • Erling Petersen

        Ligegyldigt hvor godt eller dårligt din plug-in kører på el, kan Bryssels jo godt kalde den en elbil i deres skema.

  5. Der glemmes i denne ellers udmærkede artikel at blive nævnt, at de tyske bilproducenter frem mod 2035 stadigvæk satser på, hvis en form for statsstøtte genindføres, at der vil være små 10 millioner elbiler i Tyskland men flere end 40 millioner biler, der kører på syntetisk brændstof, hvilket jo er en meget positiv og pragmatisk indstilling. Og det er det, fordi de nuværende fossile køretøjer uden problemer kan konverteres direkte til syntetisk brændstof. Udviklingen af dette brændstof vil blive endnu bedre, idet man fra 2026 kun må bruge syntetisk brændstof i Formel 1 og allerede bruger det i England til bl.a. veteran bilvæddeløb, hvor biler helt tilbage fra 1920’erne racer rundt med syntetisk brændstof i tanken. Derfor bør EU ikke længere lægge øre til den røde klimafanatiske lobbyistgruppe TE, der kun vil have elbiler på markedet. Gad vide om de får lidt opbakning fra Kina og/eller Elon Musk????

    • Søren Hansen

      Syntetisk brændstof (Power to X eller biobrændstof) er desværre meget dyrt, 3-5 gange prisen på almindelig benzin eller diesel. Hvem skal betale den mérpris? For Formel 1 betyder det ingenting, men for almindelige mennesker vil det igen være en alvorlig økonomisk bet.
      Netop på grund af prisproblemet går det meget langsomt med at få gang i poduktionen af de syntetiske brændstoffer, og i 2030 vil det slet ikke være til rådighed i mængder, der batter noget.

    • BØRGE KROGH

      Da jorden gemmer uanede mængder af kulbrinter vil vi kunne bruge løs af dem i mange år. Det vil sikkert blive langt sværere at skaffe råstof til batterier… ifald vi skulle køre alt på El. For slet ikke at tale om alt det kobber der også skal skaffes til transmissionslinier.
      Michael Johansen fortæller at hans hybridbil kører alt for få km på El ? Hvor langt sådan en bil kan køre på et fuldt opladet batt. bliver vel oplyst når man køber den? Der er da vist mange fordele ved hybrid-løsningen. De mange pendlere der hver dag kører under 70 km mellem job og hjem (Dem er der mange af i hele verden) vil jo nærmest kunne køre på El (fra nettet) hele tiden uden et at skulle betale for et dyrt og tungt batteri. Og samtidig have en bil der kan køre på brændstof. Når kernekraften kommer til at levere netstrømmen i fremtiden ser det godt ud for hybridbilen skulle jeg mene.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*