Så er der godt nyt til dem, der mener, at den globale opvarmning ikke rigtigt kan følge med klimamodellernes dystre fremskrivninger. HadCRUT er en af de mest kendte temperaturkurver, der løbende opdateres. Den er resultatet af et samarbejde mellem det engelske meteorologiske institut og et universitet. Den udmærker sig ved at dække perioden helt tilbage til 1850, det er der ikke så mange af de andre, der gør.
HadCRUT bliver med jævne mellemrum opdateret. Det ændrer ikke kun de nyeste temperaturer, men man går også ind og redigerer i fortiden – officielt selvfølgeligt fordi man er blevet ”klogere”.
Nu er vi nået til version 5, HadCRUT5. Her har man forøget nutidens temperaturniveau, således at forskellen på nu og 1800-tallet er steget fra 0,9 til 1,1 grader. Dermed har HadCRUT til egen store tilfredshed lagt sig i førerposition blandt temperaturkurverne, når det drejer sig om at have den mest alvorlige opvarmning.
Stigningen er primært fremkommet ved at vægte de arktiske temperaturer højere og dertil en del justeringer på målingerne af temperaturerne over havet. Det er måske ikke helt rimeligt. Det kan godt være, at lufttemperaturen i Arktis er lidt højere, end man tidligere har regnet med, men det giver næsten ikke noget bidrag til den globale temperatur, da den arktiske luft er meget tør og derfor indeholder meget mindre varme end fugtigere luft længere sydpå. Justeringerne til søs lider under, at det først er inden for de sidste 30 år, at vi virkeligt har fået et globalt dækkende netværk af målinger. Før da var der kun tilfældige målinger foretaget fra skibe, og som man har sagt andetsteds, én måling med et termometer i en spand kan således repræsentere ti år i et område på mange millioner kvadratkilometer.
“In the last twenty years, the deep oceans have warmed very slowly, by an average rate of +0.04°C per decade. It is easy to convert this into a heating rate, which turns out to be less than 1 Watt per square meter…”
https://www.drroyspencer.com/wp-content/uploads/The-Faith-Based-Nature-of-Human-Caused-Global-Warming.pdf