Den stigende elektrificering af samfundet, og navnlig fremkomsten af elbiler i store antal, giver en voldsomt stigende mængde batterier, der skal skrottes. Batterier har en begrænset levetid, så hvad gør man med dem, der er udtjent?
Litiumbatterier indeholder foruden litium en række metaller, hvoraf flere udgør en miljørisiko, f.eks. for grundvandet. Så simpelt deponi er ikke altid en god idé, og selvfølgeligt slet ikke, da man så ikke får genbrugt de dyre og knappe materialer i batteriet.
Deponi eller oplagring indebærer i øvrigt en risiko for brand eller eksplosioner, forårsaget af restmængder af energi i batterierne.
Ny teknologi er imidlertid under udvikling, hvor man kan undgå at have væske (elektrolyt) i batteriet. Derved bliver det lettere at skille batteriet ad efter endt brug og få materialerne separeret til genbrug. Teknologien er indtil videre efterprøvet i laboratorieskala.
Tesla har netop indledt leveringen af biler med deres egetudviklede batteri med en forventet levetid på 3,5 mio km hvis det primært bruges i området 20-80% af den nominelle kapacitet. Desuden er det produceret således at det er til at defragmentere automatisk og effektivt. Det kan produceres på basis af de råvare der findes i US og der er nok til at dække hele den amerikanske bilpark. Det fylder og vejer betydeligt mindre end tidligere generationer af batterierne, så der er en lovende udvikling. Vi er trods alt kun 1/3 af vejen gennem et teknologiskift, så det tegner ganske godt hvis man drager en parallel til feks mobiltelefoner og deres teknologi.