I 2023 var ca. 32% af EU’s produktion af el på fossile brændsler. Ca. 12% på kul og ca. 24 på naturgas. Det er ikke nogen højt klassificeret hemmelighed. Der fremgår af EU’s officielle hjemmeside.
Når den systemansvarlige skal købe el ind til nettet, så gør han det så billigt som muligt. Han vælger først leverandøren med de laveste marginalomkostninger. Det er som regel solceller, derefter vindmøller og andet CO2-frit. Først når det ikke er nok, så køber han også el fra kul og endelig fra naturgas. Det er heller ikke nogen hemmelighed. Da det kun er ca. 68%, der kan produceres på de fossilfri, er det næsten altid nødvendigt at bruge lidt fra både kul og naturgas. Så den marginale elproduktion vil som regel være på kul eller naturgas.
Hvis der kommer en elbil eller en varmepumpe mere i drift, så stiger den marginale produktion af el. Det vel sige på kul og naturgas. (De CO2-fri kan ikke producere mere). Det behøver man ikke at være civilingeniør med speciale i energiteknik for at regne ud. Men hvis man er det, så kan man også regne ud, at en elbil, der kører på el, der er produceret på et kulkraftværk, vil producere mere CO2 end en bil, der kører på benzin. Det må specialisterne i Energistyrelsen og deres konsulenter også kunne regne ud. Hvorfor hører vi så altid, at elbiler er så godt for klimaet, når de faktisk skader? (Hvis man altså tror på klimafortællingen).
For nogle år siden talte man meget om et fænomen, man kaldte Group Think. Det var når en gruppe mennesker var helt enige om en sag, som var så tåbelig, at et hvert barn kunne se det. Det var når hele gruppen havde sagt det samme til hinanden i så lang tid, at alle troede på det. Det var nærmest blevet en naturlov. Måske var der enkelte i gruppen, som kunne se, at det var tåbeligt, måske fordi de havde fået det at vide af sønnen, men de turde ikke sige det for ikke at blive udstødt af gruppen. Der kunne også være nogle, som ikke sagde det, fordi de havde en egeninteresse i at fastholde fortællingen. F.eks. politikere og fabrikanter af vindmøller. De ved det godt, men siger noget andet. Det er nok en vinkel vi bør se lidt mere på.

Elbilejere bør efter min mening betale det samme i skatter og afgifter som alle andre og de bør betale ekstra vægtafgift, fordi elbiler er dobbelt så tunge som benzin- og dieselbiler. I givet fald bliver der ikke solgt flere elbiler.
Som i eventyret, hvor barnet pegede og sagde “han har jo ikke noget tøj på”, gik det ikke i virkelighedens Verden – nej her valgte man i stedet af stene barnet der havde den frækhed at se det som alle andre havde gjort sig så umage for ikke at se.
Tallene er ca. tal. I denne forbindelse er det ligegyldigt, om det er vindmøller eller kernekraft. Det afgørende er, at ca. 32% er fossile. Det kan ændre sig, når vi har fået udbygget med kernekraft, men det vil først blive, når din elbil er sendt til ophugning. Udbygning med sol og vind vil ikke ændre meget. Det virker stadigt ikke, når det er mørkt og vindstille.
Der er mange der synes, at H.C. Andersen er underholdende, men ingen tror, at den er sand. I øvrigt er sammenligningen mellem H.C. Andersen og klimafortællingen glimrende.
“I 2023 var ca. 32% af EU’s produktion af el på fossile brændsler. Ca. 12% på kul og ca. 24 på naturgas”
12 + 24 = 32??
“For nogle år siden talte man meget om et fænomen, man kaldte Group Think. Det var når en gruppe mennesker var helt enige om en sag, som var så tåbelig, at et hvert barn kunne se det”
– det er vel også nogenlunde, hvad H.C. Andersen beskrev i “Kejserens nye klæ’r”?
Petersens logik kan man næppe komme uden om. Men for rigtig rigtig mange danskere ser en anden logik mere rigtig ud. Man forestiller sig vel at valg af elbil vil lægge et pres på politikerne til at opstille den nødvendige kapacitet af sol og vindenergi således at fossile brændsler helt kan udfases.
Kun få er tilstrækkelig interesserede til at bruge tid på at nørde sig ind i tingene og er tilfredse med det der fremgår af medier herunder sociale medier. At CO2 problemet er globalt og at problemet med råvareforekomsterne vil begrænse en global grøn omstilling (se nærværende indlæg af 9. juni) er ikke noget der problematiseres i den danske debat overhovedet.
Ved siden af dette er det mit indtryk at elbilejere synes en elbil er fed, den er smart, den kører godt, man er med på noderne og så udsender man selvfølgelig de rigtige signaler. Personligt har jeg endnu til gode at møde en elbilejer, hvor hensynet til klimaet har været den drivende faktor.
Bare en lille korrektion til de første tal i opslaget, hvis nogen forsøger at lægge tallene sammen.. Det er 12 pct kul, 17 pct gas, 23 pct kernekraft og 45 pct ‘grøn’. Betyder ikke noget for indholdet.