Gæsteindlæg, Klimaadfærd, Klimarealisme i medierne

Femern-fup

Søren Holst Kjærsgård har skrevet et kort indlæg vedrørende den nye Femern-forbindelse, hvor man netop for alvor er kommet i gang med byggeriet. Her følger indlægget i sin helhed:

Femern Sund og Bælt skriver i en brochure:

”Sådan arbejder vi med bæredygtighed.”

”Vi bygger en tunnel, der skal drives af 100% vedvarende energi”.

Vi kender ikke tunnelens energibehov, men dette kan ikke være helt ubetydeligt. Tunnelen skal ventileres og belyses, og en lang række målinger og signaler skal fungere hele tiden. Og endelig har de tog, der befinder sig i tunnelen, et ikke ubetydeligt energiforbrug.

Fig. 1

Man iagttager figur 1 ovenfor, undrer sig og må spørge: ”Har de tænkt sig at lukke tunnelen, når der kun er en meget ringe mængde vind- og solenergi til rådighed?” 

De vil måske svare, ja men så kan vi få strømmen fra tyske, norske og svenske vindmøller og solceller. Mon dog?

Fig. 2

I figur 2 herover illustreres ydelsen fra norsk, svensk, dansk og tysk sol og vind, time for time i juli 2024. Forestiller man sig, at Femern Bælt tunnelen altid vil stå forrest i køen når sparsomme mængder vind- og solenergi skal fordeles? 

Søren Kjærsgård den 02.06.2025

Nu kan man imidlertid på Femerns hjemmeside finde en nærmere forklaring:

“Det er Sund & Bælts mål, at driften af selve Femern Bælt-forbindelsen fra 2029 skal være CO2e-neutral. Dette mål vil Sund & Bælt realisere gennem energieffektive løsninger for driften af tunnellen, indkøb af grøn strøm til driften af forbindelsen via grønne elkøbsaftaler/Power-Purchase-Agreements (PPA) og ved at rejse ny skov, der absorberer CO2.

Sund & Bælt vil realisere denne ambition igennem tre konkrete initiativer:

  • Optimere energiudnyttelsen i driften af forbindelsen
  • Sikre 100% grøn strøm til driften af forbindelsen
  • Offsetting af resterende udledninger gennem fx skovrejsning”

Så er vi på hjemmebane igen. Man vil basere sig på elektricitet, der på papiret er ”grøn”, og hertil vil man købe aflad for det, der måtte mangle. Det betyder, at så længe Energinet kan levere strøm – uanset om det er fra danske vindmøller eller tyske kulkraftværker, så mangler Femern-forbindelsen ikke strøm. Det er jo sådan det plejer at være, når noget påstås at være ”grønt”.

Del på de sociale medier

5 Comments

  1. BØRGE KROGH

    Det er jo egentlig mærkeligt at alle disse overflødige, løgnagtige forsøg på klima-dukse-opførsel (på papiret) skal garnere ethvert projekt for at tage sig “ansvarlig” ud. For set i historisk lys er det jo truslen om Blackout (mørklægning) der virkelig er det helt afgørende at holde øje med/gardere sig imod, hvis man satser på ansvarlighed. Under besættelsen (40-45) prøvede danskerne hvad mangel på energi (+ alt mulig andet) betød. Ydmygelse og lidelser. Foranstaltet af en vanvittig diktator i Tyskland. Hans eskapader var kun mulig ved de helt store løgne og massiv propaganda. Så nu mangler der bare diktatoren! Har vi virkelig ikke lært at løgnespredning er farlig?

  2. Michael Rasmussen

    Det er ligesom hvis man flyver med KLM, så kan man betale ekstra for “bæredygtigt” brændstof.
    Gad vide om de så tømmer tanken og fylder den op igen med bæredygtighed hvis en passager har betalt det ekstra beløb.
    Ellers er det jo svindel.

    • Hans Henrik Hansen

      “Det er ligesom hvis man flyver med KLM, så kan man betale ekstra for “bæredygtigt” brændstof”

      – tilsyneladende har SAS et tilsvarende ’tilbud’:

      “Reducer dine CO₂-udslip ved at føje biobrændstof til enhver SAS-billet. Det er nemt. Biobrændstof kan købes i blokke på 20 minutter, og du optjener 500 Bonuspoint for hver blok, du tilføjer”

      – endda tillagt bonuspoints! 😇

      https://www.sas.dk/rejseinfo/tillaegstjenester/biobraendstof/

      • Søren Hansen

        Det er endnu værre med SAS. Som indehaver af et guldkort på livstid, får jeg altid “klimakompensation” for mine flyvninger – uanset om jeg vil have dem eller ej…

        • Så bør du jo flyve konstant! – for at klimaet kan få størst mulig kompensation 😂😂😂

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*