Det er en stor behagelighed at flyve i et privatfly. Man kan tage af sted, når man vil, hvor man vil, der er ikke lange køer ved en ydmygende sikkerhedskontrol, hvor man skal tage halvdelen af tøjet og skoene af, og flyet bringer én til destinationen uden irrelevante mellemlandinger og som oftest uden irriterende forsinkelser belagt med dårlige undskyldninger fra en uoplagt ”førstestyrmand”.
Læg hertil komforten i privatflyet, god plads, mulighed for at bevæge sig rundt uden at falde over andre, og så selvfølgeligt mad og drikke af bedste kvalitet, helt i overensstemmelse med egne ønsker.
Det kan ikke undre nogen, at folk med mange penge har grebet denne mulighed for at komme hurtigt og komfortabelt rundt i Verden. Det gælder både de mennesker, der selv kan betale for det, men også alle dem, der har politisk magt til at vælge den mulighed (behøver vi at nævne den danske regeringstop som eksempel?).
Nu er der det lille problem, at privatfly bruger en del brændstof. Ved flyvning kigger man på tal for brændstofforbruget pr. passager pr. kilometer fløjet. Tallene for rutefly kan forfines yderligere ved at skelne mellem turistklasse og så business class, hvor folk ligger og slanger sig på en plads, der svarer til 3-4 almindelige passagerer, så det giver selvfølgeligt et højere tal for forbruget. I næste trin kan forbruget så omregnes til et CO2-udslip, og nu åbenbarer synden sig for vores nethinder. Man kan således beregne, at en almindelig tur-retur ruteflyvning på turistklasse fra København til Thailand har et CO2-aftryk på 2,7 ton. Rejser man på business er tallet 10,7 ton…
Men sætter man sig nu i privatflyet, hvor man i princippet kun er en eneste passager på en hel flyvemaskine bliver tallet langt højere. Et privatfly udleder typisk måske omkring 5 t CO2 pr. times flyvning, så det løber voldsomt op på en lang tur.
Men hvor stort er problemet med privatflyvningen i forhold til den globale opvarmning? Her har tidsskriftet Nature lagt spalteplads til en meget detaljeret undersøgelse gennemført af et hold forskere. De har brugt data fra registrering (flight tracker) af alle flyvninger med de relevante 72 forskellige flytyper i perioden 2019-2023. Det drejer sig om knap 26.000 fly og i alt 18,5 millioner flyvninger. I 2023 var der 4,3 millioner ture, og de samlede CO2-udledninger det år var 15,6 millioner ton, med et gennemsnit på 3,6 ton pr. flyvning. Næsten halvdelen af flyvningerne var kortere end 500 km, og knap 5% kortere end 50 km.
Udledningerne er i øvrigt stigende, de var 46% højere i 2023 end i 2019.
Privatflyvning er mest udbredt i velstående lande, således har USA to tredjedele af alle privatflyene. Herefter kommer Brasilien (3,7%) Canada, Tyskland, Mexico og Storbritannien, sidstnævnte med 2% af hele Verdens bestand af privatfly. Fig. 1 viser fordelingen af flyvningerne i 2023.

Forfatterne har interesseret sig for hvor, man flyver hen i sit privatfly, og her kan man se, at store internationale politiske møder tiltrækker mange. Topscoreren er World Economic Forum, WEF i Davos Schweiz, hvor alle de, der er noget – eller mener, at de er noget, mødes for at kloge sig på Verdens tilstand og fortælle os andre, hvordan vi bør leve vores liv. Fig. 2 viser alle flyvningerne i 2023 til Davos-mødet fra hele Verden.

Fig. 3 viser det tilsvarende billede for klima-COP28 mødet i 2023, der blev afholdt i Dubai. Her har også været en livlig trafik i de små fly.

Forskerne påpeger, at brugen af privatfly står for knap 2% af luftfartens udledninger og er stigende år for år. De afslutter med den helt uomgængelige konklusion:
Da brugen af bæredygtigt flybrændstof forbliver begrænset, og flertallet af ejere af privatfly ikke planlægger at bruge det i den nærmeste fremtid, vil det være nødvendigt at gribe ind med lovgivning på området. Der er en tilsvarende situation mht. ruteflyvning … hvor der må fokus på begrænsninger i lufttrafikken.
Det er jo ikke tilfældigt at WEF- og COP28-møderne er udvalgt som eksempler. Til de to begivenheder var der hhv. 1559 og 1012 privatflyvninger. WEF har megen fokus på at bekæmpe ”klimakrisen”, og COP29 har det som sit eneste punkt på dagsordenen.
Det virker jo umiddelbart absurd, at møder med det formål i sig selv giver anledning til så store udledninger af CO2. Bortforklaringerne er mange, men grundlæggende handler det selvfølgeligt om, at de personer er så vigtige, og deres tid er knap, så de er ”nødt” til at flyve privat. Nævnte nogen John Kerry, USA’s tidligere klimaudsending?
Så deres egne udledninger er på ingen måde nogen hindring for, at de kan fortælle alle os andre, hvordan vi skal spare på CO2-udslippene. Dobbeltmoralen er tyk, og efterhånden er der nogle klima-aktivister, der har fået øje på det, og de har gennemført happenings, hvor de demonstrerer på flyvepladserne og sågar oversprøjter privatfly med maling.
Nu er der ingen tvivl om, at privatflyvningen nok skal overleve. De mest klimabevidste kendisser kan jo altid øse lidt penge ud på aflad, hvilket naturligvis heller ikke har nogen indflydelse på klimaet. Et meget bedre tiltag ville være at få stoppet COP-møderne, her ville CO2-besparelsen være stor og åbenlys. WEF er et privat foretagende, men regeringerne kunne jo ophøre med at betale for rejserne dertil, så ville møderne ende med et ganske lille panel af John Kerry, Al Gore, Bill Gates og så værten Klaus Schwab. Fred være med dem.
Jeg har altid syntes at det var mærkeligt at købe en flybillet og se at man har udregnet sit ‘CO2-aftryk’ til f.eks. at være 1,525 tons på en flyvning fra Dubai til Singapore med en A380-800. Jeg kunne ikke få svar på, hvordan man regner dette ud, så jeg satte mig ned og prøvede selv en udregning, der endte som følger:
Fakta: Fuldt tanket er 320’000 ltr @ 0,71 = 227 tons Max rækkevidde er 7990 NM. Pax antal i gennemsnit ca 600. Distance er 3159,94 NM, hvilket giver følgende – forbrug er 35 NM per ton brændstof så forbruget vil være 90 tons fuel:600 pax fordelt på alle 3 klasser = 150 kg CO2.
Hvordan de kommer frem til 1,525 tons, har jeg aldrig fået svar på.
Der er i hvert fald én fejl i din udregning. 1 ton jet fuel vil give godt 3 ton CO₂, så dit tal skal ganges med 3. Men det forklarer naturligvis ikke hele forskellen op til de 1½ tons.
Se klima fra den humoristiske side. Følg Vejr & Vind med Kaj & Finn. https://www.facebook.com/profile.php?id=61568845644931.
Jeg kan godt lide din humor!
Trump foregår med et godt eksempel og deltager i WEF i Davos via link. https://www.youtube.com/watch?v=A-DSB13ZWtg