Debatindlæg

Hvad er det, som vores børn og børnebørn burde lære om jordens klima?

  • Dette er et debatindlæg på Klimarealisme og udtrykker skribentens holdning

Af Greta Gallandy-Jakobsen

Klimarealister blev rystet over Ørsteds underlødige undervisningsmateriale, som koncernen har skabt til Danmarks yngste skoleelever. Børn i 0. og 1. klasse er lige ved at skifte deres fortænder og er dermed ikke engang i stand til at bide fra sig.

De kan heller ikke læse og gennemgå teksten med kritiske øjne. Derfor har indskolingens små børn åbenbart været en meget oplagt målgruppe for en omgang hjernevask.

Vi kan naturligvis håbe på, at lærerne har valgt et par uskadelige aktiviteter fra det omfattende materiale. Politiske budskaber fra en koncern, der har en økonomiske agenda, hører ikke hjemme i et klasseværelse med små børn.

Materialet er fortvivlende ringe med sine til dels forvrængede og forkerte oplysninger. Men hvis ansvarlige forældre og bedsteforældre ønskede at præsentere et materiale for skolebørn, hvad skulle det så indeholde?

Jeg mener med min erfaring som lærer i folkeskolen og privatskoler, at målgruppen skal ændres til børn i 3. til 5. klasse. Eleverne bør kunne læse og være parate til at tænke selv over egne erfaringer og også at gennemføre nogle enkle eksperimenter.

Materialet bør give eleverne en forståelse af, at planeten jorden er underkastet nogle meget store naturkræfter, som mennesker ikke har indflydelse på. Eleverne skal fatte mod på fremtiden, udvikle en trang til at udforske verden og tænke på tekniske løsninger på f.eks. miljøforureningen og de naturlige udfordringer, som der altid vil være.

Det ville være meget ønskeligt, hvis erfarne og aktive lærere i danske skoler gjorde sig nogle tanker om, hvad de selv kunne tænke sig at arbejde med.

Del på de sociale medier

3 Comments

  1. Frede Hansen

    Tak Greta – det er så sandt som du siger:
    “planeten jorden er underkastet nogle meget store naturkræfter, som mennesker ikke har indflydelse på”
    Børnene skal, når de er modne til det lære om f.eks. Labedo effekt, kosmisk stråling, havstrømme og vulkanisme, for nu bare at nævne nogle af de vigtigste klima-determinanter (CO2 udledning er kun af marginal betydning)

  2. Jeg ville foreslå højtlæsning i disse små klasser..:
    Den sunde fornuft’s argumenter for en normal klimaudvikling ;
    https://www.planker.dk/AndreArtikler/YD.pdf

  3. Erling Petersen

    Mange tak!
    Hvis man tror på demokratiet, kan man jo kun være enig.

Skriv et svar til Frede Hansen Cancel

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*